Teorin: Planet flögs för sakta

Publicerad 2014-12-29

Vad som hänt det försvunna passagerarplanet är fortfarande ett mysterium.

En teori är att piloterna flög alldeles för sakta.

– På den höjden är det ytterst farligt, säger flygexperten Geoffrey Thomas till The Telegraph.

Flight QZ8501 från bolaget Air Asia var på väg från Indonesien till Singapore när kontakten med flygledningen plötsligt bröts under natten mot söndagen, svensk tid. Det ska då ha varit åskoväder i området över Javasjön där planet befann sig.

Trots en stor sökinsats, där flera länder samarbetar, vet man fortfarande inte vad som hänt med passagerarplanet och de 162 människorna som fanns ombord.

Orsakade Air France-plans krasch

Nu menar flera flygexperter att planet troligtvis flögs för sakta när det stötte på ovädret, uppger The Telegraph. Tidningen har intervjuat Geoffrey Thomas, flygexpert och redaktör för airlineratings.com, som pratat med flera piloter som tror på teorin.

– Piloterna tror att besättningen, i ett försök att undvika åskvädret genom att stiga, på något sätt flög för sakta vilket ledde till aerodynamisk överstegring, liknande orsaken till att Air France AF447 kraschade 2009, säger han och fortsätter:

– QZ8501 flög för sakta, omkring 160 kilometer i timmen för sakta. På den höjden är det ytterst farligt.

”Gick fruktansvärt fel”

Geoffrey Thomas säger att han studerat radarbilder som visar att piloterna flög på en höjd av 36 000 fot och steg i en hastighet av 353 knop.

– Det är ungefär 100 knop för sakta. Om radarreturen är korrekt verkar det som han (kaptenen) har gått alldeles för sakta för höjden han flög på.

Enligt Geoffrey Thomas ska det inte hända med en Airbus 320, som det aktuella flygplanet var. I stället menar han att det problemet tycks relaterat till de svåra väderförhållandena.

– Han fastnade i en stark uppåtgående ström eller något liknande. Något gick fruktansvärt fel.

Mörkt flygår för Sydostasien

  Rapporten om det saknade Air Asia-planet, flight QZ8501, kommer i slutet av ett dystert år för flygtrafiken i regionen.

  Den 8 mars försvann Malaysia Airlines plan MH370 under en flygning mellan Kuala Lumpur och Peking. Ombord fanns 239 personer. Trots enorma sökinsatser, bland annat i Indiska oceanen väster om Australien, har ännu inga spår av planet hittats.

  Den 17 juli dog 298 människor när Malaysia Airlines flight MH17 kraschade i östra Ukraina, sannolikt efter att ha blivit nedskjutet. Ukraina anklagar proryska separatister för att ha skjutit ned planet med rysk hjälp. Dessa skyller i sin tur på Ukrainas militär.

(TT-Reuters)

Air Asia

Air Asia är ett av världens största lågprisflygbolag. För många svenskar är det kanske mest känt för sin trafik i och runt Thailand.

Liksom för motsvarigheter som Ryanair i Europa är en del av Air Asias framgångsrecept stordriftsfördelen i att hålla sig till en flygplanstyp. Air Asia använde tidigare Boeing 737, samma plan som Ryanair har, men har nu helt gått över till Airbus A320.

Brittiska Skytrax har i år utnämnt Air Asia till världens bästa lågprisbolag.

Bolagets interkontinentala varumärke, Air Asia X, flög tidigare till Europa, men de linjerna upphörde 2012.

Sofia Roström Andersson