”Mormor” om Ikea-kritiken: Tråkigt

Publicerad 2023-12-21

Den spillande karaktären Ikea-”mormor” väckte kritik.

I veckan klipptes hon bort från reklamen ”En plats för allt och alla”.

– Nu finns det inte längre plats för ”mormor”‚ säger Elisabeth Falk som axlade rollen.

Reklamen anklagades för att anspela på osmakliga stereotyper och ålderism.

I veckan backade Ikea och klippte om julreklamfilmen. När Aftonbladet når skådespelaren Elisabeth Falk kände hon inte till bortklippningen.

– Det var tråkigt att höra, säger hon.

”Mänskligt misstag”

Kritiken mot reklamfilmen kom från seniorer som rasade över att karaktären ”mormor” spiller.

– Det är klart att man ska kunna skoja med pensionärer, men jag blir ledsen när vi hela tiden får se stereotypiska pensionärer som alltid är gamla, skakiga och dåliga i tv-reklam, sa Åsa Lindestam, ordförande för Pensionärernas riksorganisation, i förra veckan.

Ikea förklaring var att ”mormor” spillde för att hon var försjunken i sin telefon.

”Vilket nog kan hända oss alla”, skrev pressekreterare Louise Ridell Ehinger till Aftonbladet.

Elisabeth Falk.

Senare backade företaget. Vilket Elisabeth Falk, som spelar ”mormor”, tycker är tråkigt.

– Vi är människor. Oavsett ålder är det mänskligt att göra misstag, snubbla, spilla. Det spelar ingen roll hur gammal mormodern är, vad hon heter eller om hon håller på att skrolla på sin mobiltelefon, spiller eller inte, säger Elisabeth Falk.

– Det viktiga är att hon är en del i gemenskapen, att det finns plats även för henne, med fel och brister som vi ju alla människor har.

Falk: Respekterar Ikeas val

Tidigare har Elisabeth Falk medverkat i bland annat filmen ”Triangle of Sadness” samt tv-serierna ”Nattryttarna” och ”Bron”.

Ur reklamfilmen där ”mormor” spiller.

Hon säger att hon respekterar Ikeas val att klippa bort scenen efter kritiken.

– Det är ju trots allt deras film. Men som skådespelare tycker jag så klart att det är tråkigt att inte längre vara med, säger Elisabeth Falk.

Dock uppges karaktären gå en ljus framtid till mötes, enligt Ikea.

”Vi tycker om vår ”mormor” och hon kommer finnas med i andra delar av kampanjen”, skrev Joakim Borgudd, pressekreterare hos möbeljätten, i ett mejl till Aftonbladet tidigare i veckan.

Följ ämnen i artikeln