Sorg och ilska i Italien efter brokollapsen i Genua

Publicerad 2018-08-15

Dödstalet stiger efter att Morandibron rasat i italienska Genua – 39 personer har nu konstaterats döda, tre av dem barn.

Enligt uppgifter i italienska medier har överlevande i rasmassorna hörts ropa efter hjälp.

– Jag var den sista bilen bakom de som dog. Framför mig kollapsade asfalten totalt, säger överlevaren Antonio Rubino enligt Sydney Morning Herald.

Italiens premiärminister Giuseppe Conte befarar att antalet döda är fler än de 39 som under onsdagen konstaterats döda. Ett 15-tal människor är skadade och dussintals personer saknas fortfarande, arbetet med att söka igenom rasmassorna efter fler överlevare pågår oavbrutet sedan många timmar tillbaka.

– Vi ger inte upp hoppet. Vi jobbar dygnet runt tills det sista offret har hittats, säger Emanuele Giffi vid räddningstjänsten, till nyhetsbyrån AFP.

Rop på hjälp har hörts från rasmassorna uppger bland andra BBC.

Ett 30-tal fordon befann sig på den 45 meter höga Morandibron när den rasade under tisdagsmorgonen. Bilder visar hur en grön lastbil stannat några meter från där bron abrupt tar slut.

Boende evakueras – risk för nya ras

Det rådde kraftigt åskoväder i Ligurien när tragedin inträffade. Italienska myndigheter kommer nu att utreda anledningen till att bron rasade och åklagare har inlett en förundersökning om framkallande av fara för annan och ”omicidio colposo plurimo”, vilket kan översättas till ”mord genom oaktsamhet”.

Samtidigt har fler än 500 personer som bor nära bron evakuerats.

– Det finns en risk att andra delar av bron rasar så därför har vi evakuerat människor från alla närliggande byggnader, säger en räddningsarbetare enligt den italienska nyhetsbyrån Ansa.

I Genua råder undantagstillstånd och sorg i två dagar. Italienska flaggor kommer att hissas på halv stång.

Överlevare: ”Folk bara sprang”

Antonio Rubino tryckte frenetiskt på bromspedalen när han såg vad som var på väg att hända. Framför honom störtade fordon ner, bland dem fanns förre Serie A-målvakten Davide Capello som överlevde trots att hans bil föll från bron rakt ned mot marken.

– Jag var den sista bilen bakom de som dog. Framför mig kollapsade asfalten totalt. Att jag lever är ett mirakel. Otroligt nog blev jag inte påkörd bakifrån. Då hade jag störtat ned med de andra. Jag var kanske tre, fyra meter från avgrunden. Folk tog sig ur sina bilar och bara sprang, säger Rubino enligt Sydney Morning Herald.

En lastbilsförare framför Rubino reagerade likadant. Giovanni D'Alessandro, vd på matvarukedjan som den föraren jobbar för, berättar att hans anställde är i chock.

– Han är ok men är chockad. Det är en sträcka som våra förare kör varje dag. Det är tung trafik och oftast kan man inte köra så fort. Det är kanske därför han hade tid att bromsa.

Exakt varför bron rasade är oklart och frågan vållar nu debatt i Italien. Femstjärnerörelsen menar att privatiseringen av vägunderhållet är boven i dramat. Inrikesminister Matteo Salvini antyder att det är EU:s budgetregler som förhindrat Italien från att genomföra de infrastruktursatsningar som hade behövts.

Flera experter har sagt att Morandibron, som knyter samman motorvägarna A10 och A7 och stod färdig 1968, kan ha varit dåligt byggd redan från början. Det ska även ha pågått underhållsarbete på bron för att stärka fundamenten.

ANNONS