”Prata mer med barn om sociala medier”

Malin Johanson/TT

Micke Larsson/TT

Uppdaterad 2020-02-07 | Publicerad 2019-12-28

Vuxna behöver bli en större del av barn och ungas liv på nätet, menar experter. Arkivbild.

Vad gör barn på sociala medier? Hur använder de appar som exempelvis Snapchat? Och hur ska man som förälder nätprata med barn?

När sociala medier blivit en del av barn och ungas vardag behövs en ökad närvaro av vuxna, menar experter.

Vad är Snapchat?

– Snapchat är en lekfull foto- och videoapp där man snabbt kan kommunicera med grupper, enskilda eller sina följare, det är ett sätt för barn att hålla kontakt med andra barn, säger Frida Boisen, journalist och författare.

– Det finns även vissa funktioner som triggar barn att använda den varje dag, att vara aktiv och skicka meddelanden.

Det som skiljer Snapchat från andra sociala medier är att bilden eller videon som du skickar iväg har ett förbestämt tidsintervall.

Men enligt polisen Andreas Grym, samordnare på polisens it-brottscentrum i Göteborg, är en vanlig uppfattning att alla meddelanden i Snapchat försvinner efter ett antal sekunder. Så enkelt är det inte.

– Man kan aktivt spara alla meddelanden i Snapchat. Men det gör inte ungdomar, säger Grym, som nyligen fick Childhoodpriset för sitt arbete mot grooming.

– Många tror också att man ser om motparten tar en skärmdump av det som visas. Men det finns sätt att undvika det, om den som tar skärmdumpen inte vill att motparten ska veta, fortsätter han.

Hur får förövare kontakt med barn och unga?

– Det som är relativt vanligt är att det börjar med ett tidigt utbyte, att man pratar med en person, säger Hanna Thermaenius, som arbetar som psykolog hos Rädda Barnen.

– Och man kanske till och med inte vet om personen är ett barn eller en vuxen. Man kanske skickar eller delar en bild och på det kan det sedan följa hot eller att man lockas in att göra mer. Vi ser tyvärr allt mer av direkta hot, säger hon.

Även barnrättsorganisationen Ecpat ser att förövare använder sig av ett allt mer aggressivt tillvägagångssätt.

– Vi ser att förövaren på ett snabbare sätt går på barnet. Den här kunskapen behöver vuxna och barn ha, att förövarens beteende kan se annorlunda ut än vad man tänker sig, säger Anna Karin Hildingson Boqvist, generalsekreterare för Ecpat i Sverige.

Vad är utmaningen med appar som exempelvis Snapchat?

Appar där man kan skicka meddelanden till varandra kan underlätta för förövare att nå barn och unga, tror Frida Boisen.

– Att det går att skicka ett privat meddelande gör nog att många förövare sätter det i system. De kanske kan skicka ut hundratals meddelanden samtidigt och tänker att de någonstans kan få napp, resonerar Boisen.

Det som kan vara problematiskt med just Snapchat är att det går väldigt fort, tror Hanna Thermaenius.

– Det ett sätt att kommunicera där barn och unga är vana vid att göra saker väldigt direkt. Det är inte så redigerat och eftertänksamt. Det ökar riskerna för att man är modigare när man vet att det här inte består, säger hon.

Hur ska vuxna tänka kring barns vanor på sociala medier?

Vardagsprata med barn och var närvarande som vuxen är några av de främsta råden.

– Prata ofta med barnen om det här och sitt med i den mån du kan. Det är ett sätt att dela barnens vardag. Precis som man är med i en lekpark eller på en idrottsplan och kanske följer med dem dit första gången, så behöver vi också göra det till deras nya arenor på internet, säger Hanna Thermaenius.

Det kanske viktigaste rådet är att klargöra för barn att det inte är deras fel – och att få dem att känna att de kan prata med vuxna i sin närhet.

– Man måste avlasta dem från skuld och skam om det hänt någonting och vara barnens väg ut för att berätta om det som hänt. Om vi skuldbelägger barn så kommer de inte att berätta, säger Anna Karin Hildingson Boqvist på Ecpat.