Ica:s miss: Frontade dödlig växt i matkampanj

Publicerad 2019-12-17

Många gör sitt bästa för att uppmana människor att äta mer växtbaserat.

Men när Ica valde att fronta sin kampanj med en dödlig växt blev det minst sagt fel.

– När vi såg att det tolkats som att vi uppmanade till att äta blommor, som dessutom är giftiga, ändrade vi givetvis, säger Susan Vo Bergqvist på Ica.

Alltfler matkedjor uppmanar sina kunder att äta mer växtbaserat.

Men en användare på Twitter reagerade nyligen på en av Ica:s kampanjer.

”Fint att ICA illustrerar sin kampanj för att äta växtbaserad mat med stormhatt - en av Sveriges giftigaste växter” skriver twittraren och fick flera kommentarer på sitt inlägg.

”Personen som valde bilden lär inte vara särskilt välbetald eller växtkunnig” skriver en användare medan en annan konstaterar följande:

”Det bästa för klimatet är att döden dö. Så sant?”

Ica har ändrat bildsättningen efter att missen uppmärksammats.

Ica: Blev fel

Strax efter att inlägget publicerats plockades bilden bort och ersattes i stället med en bild på olika grönsaker.

I ett mejl till Aftonbladet bekräftar Ica att det blivit fel och att man nu ändrat.

”Tyvärr berodde det på den mänskliga faktorn. Bilden valdes för att den symboliserade natur. När vi såg att det hade tolkats som att vi uppmanade till att äta blommor, som dessutom är giftiga, så ändrade vi givetvis bild. Den har varit uppe sen slutet av september” skriver pressansvarige Susan Vo Bergqvist.

Aftonbladet har tidigare skrivit om en handelsträdgård på Gotland som av misstag sålde en stormhatt i tron att det var en kryddört.

Efter ett gediget eftersökningsarbete lyckades kunden lokaliseras.