Tågbolaget sågar uttalandet: Morgan Johansson har inte förstått

Publicerad 2015-12-09

Morgan Johansson sa att "kan man kontrollera biljetter kan man kontrollera id" om planerade id–kontroller.

Skånetrafikens Linus Eriksson håller inte med.
– Det betyder att man inte har förstått vilka förutsättningar som råder, säger han.

På onsdagen meddelade justitie– och migrationsminister Morgan Johansson (S) att id–kontrollerna kommer att börja gälla 4 januari. Syftet är att minska flyktingströmmen till Sverige.

Både svenska och danska tågbolag har sagt att det är omöjligt att göra dessa kontroller på ett bra sätt.

Men det tycker inte ministern.

– Jag kan tycka att om man kan kontrollera biljetter kan man kontrollera id–handlingar, säger Morgan Johansson under en intervju med Aftonbladet.

”Har inte förstått”

Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, håller inte med.

– Det betyder att man inte riktigt förstått de förutsättningar som råder. Det är en väsentlig skillnad, om vi inte hinner kontrollera biljetter drabbas vi inte av ett vite på 50 000. Här ska det vara hundraprocentig kontroll, säger han.

Till skillnad från biljetterna måste passagerarnas id–handlingar kontrolleras i Danmark.

– Alla måste kontrolleras innan de går ombord på tåget, vi kan inte kasta av folk på högbron, säger Linus Eriksson.

”Finns inget alternativ till tåget”

Morgan Johansson gav beskedet att kontrollerna ska ske på dansk mark och därför är DSB:s ansvar.

I går meddelade danska tågbolaget DSB att man hotar att stoppa all trafik över gränsen om bolaget ska tvingas agera gränskontrollanter.

Några sådana planer finns inte hos Skånetrafiken.

– Det finns inte på kartan att ta det beslutet. Det finns inga alternativ som kan ersätta de 150 tåg vi kör fram och tillbaka varje dag, säger Linus Eriksson.

Skånetrafiken har ingen personal i Danmark, men oroas av hur det kommer att bli efter 4 januari.

– Vi har en god dialog med DSB. Vi har daglig kontakt med dem för att hitta den minst dåliga lösningen, säger Linus Eriksson.

Bland personalen på Skånetrafiken är det frustrerat just nu, säger han.

– Många känner att det kommer att bli svårt att hitta bra lösningar. Förstår man inte vi är ett gemensamt system, säger Linus Eriksson.

Han tror också att många kommer att välja bilen istället för tåget.

– Vi vet inte hur många det gäller, men kanske 10 till 20 procent som faktiskt väljer att inte åka om det blir för omständigt.

Otydligt om giltiga id

Även SJ har en del frågetecken.

– Det är otydligt vad som är att betrakta som en giltig id–handling. För att vi ska kunna bedöma äktheten och om den är giltig måstedetta förtydligas, säger Åsa Larsson, presschef på SJ.

Till skillnad från Skånetrafiken är det SJ:s personal som jobbar hela vägen från Köpenhamn, så företaget kommer att utföra id–kontroller.

Varje dag har SJ fem avgångar i varje riktning över Öresundsbron.

– Vi anser att det är orimligt att transportörer ska utföra polisiära uppgifter. Polisen har ju utbildning och erfarenhet av id–kontroller, men vår personal har inte det, säger Åsa Larsson.

DSB vill inte kommentera

Aftonbladet har också sökt DSB, som hälsar att de i nuläget inte vill kommentera det svenska lagförslaget.

– Vi följer utvecklingen, uppger det statliga tågbolagets presstjänst.