Johanna, 22: ”Vi som jobbar i kassan är inga robotar”

Har tröttnat på otrevliga kunder

Publicerad 2024-02-18

Utskällningar, trakasserier och bli kallad idiot – för saker som ett trasigt filmjölkspaket.

Det är vardagen för Johanna, 22, som jobbar i matbutik. Nu har hon fått nog av otrevliga kunder.

– Jag kan bli kallad idiot och massa grejer. Det påverkar mer än vad de tror.

LÄS CHATTEN om hyfs och ohyfs längst ner i artikeln!

Johanna, 22, bor i Göteborg och har jobbat i matbutik i ungefär två och ett halvt år år.

Ofta är det ett roligt jobb – hon trivs med sina kollegor och har många kunder hon tycker om.

– Jag tycker att det är kul att ge service. Men de personerna som är så otrevliga förstör hela jobbet.

Johanna säger att hon haft turen att få en bra chef som försvarar personalen mot aggressiva kunder.

Ett pris går in fel i kassan, en ung kille ska köpa snus och saknar leg, en vara går sönder på bandet, en kund får inte hjälp vid posten i tid, en skylt var otydlig ...

Johanna kan rabbla mängder av exempel på händelser som inte varit hennes fel men som fått kunder att svära och skälla ut henne efter noter.

– Första gången kommer jag ihåg väldigt tydligt. Jag var 20 år och helt ny, en man i övre medelåldern skriker på mig för att hans filmjölk sprack på bandet. Han sa till de andra i kön, ”akta så att hon inte gör sönder era varor också”. Jag började gråta.

”Ska ta all skit”

Förra veckan blev hon utskälld fyra gånger på en dag. Och det blev droppen.

– Jag blev så himla ledsen. Sen så tänkte jag bara att jag ville göra någonting.

Johanna satte sig och skrev ett mejl till Aftonbladet.

”Jag skulle önska att ni kunde skriva en artikel om hur det påverkar servicepersonal att bli behandlad på detta sättet. Som att vi inte har några känslor och att vi typ ska vara robotar? Att vi bara ska ta all skit och sen inte reagera, utan istället säga förlåt?!”

Hon upplever också att hon och hennes kvinnliga kollegor blir sämre behandlade av kunder än männen.

– Mina manliga kollegor kan se hur sura som helst ut. Man så fort jag inte ler eller är överpositiv så klagar de och tycker att jag är jättebitchig.

Vad gör du när en kund är otrevlig?

– I början försöker jag prata lugnt. Men om de ändå fortsätter så har jag blivit arg själv. Det tror jag inte vissa räknar med, de räknar med att man ska be om ursäkt för allting. Men jag känner inte att jag behöver be om ursäkt för något som inte är mitt fel.

”I början försöker jag prata lugnt. Men om de ändå fortsätter så har jag blivit arg själv”, berättar Johanna.

Johanna berättar också om sexuella trakasserier på jobbet.

– Det är många gubbar som säger jätteobehagliga kommentarer. En frågade om han kunde köra hem mig efter jobbet. En annan kom fram när jag stod i självscanningen och sa ”om du behöver en personlig vakt så finns jag här” och smekte mig på ryggen.

Johanna efterlyser ett större civilkurage hos kunder som ser när någon beter sig illa mot kassapersonalen.

Johanna säger att hon haft tur med att ha en bra chef som försvarar personalen och själv står i kassan ibland. Men sådan tur har inte alla.

– Jag vet att många andra jobbar i butiker där chefen inte bryr sig, där de bara bryr sig om att kunderna ska komma tillbaka.

Efterlyser civilkurage

Johanna tycker att personalen är bra på att backa varandra om någon blir dåligt behandlad. Men hon skulle också vilja se ett större civilkurage bland kunderna.

– Det skulle hjälpa väldigt mycket om någon kunde säga till, att ”nu får du lägga av”. Det kan verka som att jag kan klara av det själv men egentligen vill man gärna ha hjälp från någon.

Vad vill du säga till de som beter sig illa mot servicepersonal?

– Att det påverkar mer än vad de tror när man beter sig så. Vissa är väldigt vana och och kan låta det rinna av, men jag och många andra kan må dåligt i flera dagar eller veckor efteråt.

Jobbar du inom service? Har du liknande erfarenheter som Johanna – eller helt andra? Mejla gärna mig och berätta! nora.fernstedt@aftonbladet.se

Hur är ditt kassavett? Chatta med oss!

Denna chatt är stängd.

  • Nora Fernstedt
    18 feb21.10

    TACK alla läsare för stort engagemang här i chatten!

    Nu får vi tyvärr avsluta för den här gången.

    Fortsätt vara fina mot varandra!

  • 18 feb21.07

    Har alltid haft attityden att kassapersonal skäller man inte på

    Det är högst upp i hirearkin som kritik ska riktas

    Kassapersonal frågar man om saker

    Men visst kan man be att de inte kör ihop på bandet om det är ömtåliga saker

    Men skälla

    Not

    Litreb
  • 18 feb21.06

    Jobbar själv inom service. Upplever att kunderna som säger "kunden har alltid rätt" oftast är de som har fel och som även är otrevligast. Har fått ta så mycket skit för saker som vi inte ens kan påverka, folk som skäller ut oss för att vi inte har exakt deras produkt hemma och en hemsk "lilla gumman" attityd mot tjejer från äldre män. Har upplevt både mordhot, våld, trakasserier och mycket annat från kunder.

    Anna
  • 18 feb21.06

    Jag visar respekt för folk oavsett yrke. Jobbar själv inom service och det är förvånansvärt många som är sååååå galet otrevliga!

    Erica S
  • 18 feb21.05

    Klart man ryter till om någon i kön beter sig som ett svin

    Erik
  • 18 feb21.05

    Kan säga att samma gäller oss inom vården. Låg bemanning, kapad budget, låga löner, och otrevliga människor. Ändå ska man vara världens trevligaste samtidigt som man gör tre personers arbete för en skitlön och utan tacksamhet från vare sig patienter eller chefer.

    peter_casselo
  • 18 feb21.04

    Min mor hade nog slitit örat av mig för sånt beteende man läser om i artikeln.

    Försöker alltid säga tacka och önska trevlig dag/helg, det är ju det minsta man kan göra.

    Hoppas folk som märker sådant beteende vågar säga emot, har själv sagt åt överförfriskande människor att det räcker när de klagat högljutt i kassakö, dock så är jag stor o skäggig så jag har den fördelen

    Stefan
  • 18 feb21.04

    Tack så mycket för alla stöttande ord och att folk som känner igen sig skriver sina egna erfarenheter.

    Johanna
  • 18 feb21.04

    Om personer framför mig skäller på den i kassan då lär jag inte vara tyst.

    Mk
  • 18 feb21.03

    Alltid supertrevlig mot kassapersonalen som alltid är supertrevlig tillbaka. Streckkoden alltid vänd åt rätt håll, vilket ger tacksam och glad kassapersonal. Och då blir jag också glad! Vänlighet föder vänlighet. Så enkelt är det!!!

    Leva
  • 18 feb21.03

    Jobbade själv på kassa. Bara att leva med det faktumet! Man får betalt för att stå ut med sådant. Hur man reagerar är upp till en själv. Snälla lär er att inte ta allt personligt!

    Sean Olsson
  • 18 feb21.03

    Har själv jobbat i butik och kan bara stämma in i vad som sägs i artikeln.

    Som kille(dessutom stor) hade jag det dock mycket bättre än mina kvinnliga kollegor.

    Kunder var väldigt mycket mer otrevliga och hotfulla mot kvinnorna på jobbet, speciellt de yngre.

    Hände ofta att någon kund kunde vara rejält otrevlig, till och med hotfull och sedan ändrade de helt ton när jag gick fram och frågade vad som pågick.

    De var sällan lika tuffa mot en stor man som mot en mindre ung kvinna.

    Dock måste sägas att en överväldigande majoritet av kunder faktiskt är trevliga.

    lojf81
  • 18 feb21.02

    Hyfs från alla vore väl nåt? Serviceyrket är hårt! Men man gillar det.

    lillan
  • 18 feb21.02

    fan vad ledsen jag blir när läser Emmas inlägg

    martinrolfberg
  • 18 feb21.02

    Har tidigare jobbat i servicebranschen i 25 år och mycket väl känner igen mig i det som skrivs i artikeln. Servicepersonal ses lite som andra klassens arbetare. Jag har blivit hotad, rånad och dem värsta kunderna har helt oprovocerat gått till personligt angrepp. Servicepersonal är i utsatt position där en del fega kunder drar "nytta" spyr galla för egentligen små petitesser när vi bakom kassan förväntas hålla masken och ta emot dessa psykiska slag. Hade kunder vågat ha civilkurage och be otrevliga kunder att bete sig, hade många situationer inte varit lika otrevliga.

    Elias

    Usch vad tråkigt att höra vad du varit med om!

    Nora Fernstedt
  • 18 feb21.01

    Min syster fick fryst kött kastad av en arg kund på henne han försökte sno kött från butiken

    Tommy Prem
  • 18 feb21.00

    Är så glad för vad mina unga år inom handels fått lära mig. Jag körde alltid omvänd psykologi med otrevliga kunder, till slut vände de oftast och kände sig dumma.

    Ewa
  • 18 feb21.00

    Blir så ledsen när jag läser detta vad personal får stå ut med.

    Jag tackar alltid för hjälpen när jag fått betala.

    Och sen om personal måste iväg och dom kommer tillbaka och dom ber om ursäkt så säger jag alltid ingen fara, jag väntar så gärna.

    Varför ska man vara stressad då man handlar inget blir bättre.

    Åsa

    nellsta69
  • 18 feb20.58

    Jag har jobbat i butik i snart 4 månader och är redan helt slutkörd. Det värsta för mig har varit att jag blivit så extremt förnedrad och känt mig så dålig på mitt jobb. Det finns kunder som skriker, svär, hotar med mera framför 20 andra kunder och det enda man kan göra är att le och gå vidare. Men bakom fasaden går jag sönder. När tekniken i kassan inte fungerar är det mitt fel, när medlemskortet inte fungerar är det mitt fel m.m. Innan jag började jobba med service hade jag inte en aning om vad dessa hjältar gör varje dag. Nu beundrar jag alla människor som arbetar med service till skyarna.

    Emma
  • 18 feb20.58

    Jobbar man själv i ett serviceyrke så vet man hur det känns att bli illa bemött, eller ignorerad, så jag är vänlig och tacksam mot alla andra som ger mig service i deras yrken - en självklarhet! Sen så är man väl "väluppfostrad" och vet hur man uppför sig...?! ;)

    Kattis
Nora Fernstedt

Följ ämnen i artikeln