Erkänner usel hemtjänst sommaren 2018

Publicerad 2019-05-04

Nova Omsorg erkänner att kvaliteten på hemtjänsten var usel förra sommaren.

– När vi gjorde vår egen uppföljning kunde vi konstatera att ”fy fan vad illa det blev”, säger verksamhetschefen Helena Högquist.

Men hon hävdar att det bara var en tillfällig nergång sommaren 2018.

Aftonbladet publicerar i dag Charlottes dagbok från sommaren 2018 om hemtjänstföretaget Nova Omsorg i Stockholm. När Aftonbladet ringer upp och ställer frågor om dagboken svarar verksamhetschefen Helena Högqvist:

”Vi har säkert dyngsura blöjor och intorkat bajs i någons rumpa nu också. Vi har 193 anställda, jag kan inte gå i god för att ingen någonsin gör tokigheter,” säger Helena Högquist, verksamhetsansvarig på Nova Omsorg.

– Vi har säkert dyngsura blöjor och intorkat bajs i någons rumpa nu också. Vi har 193 anställda, jag kan inte gå i god för att ingen någonsin gör tokigheter. Men däremot kan jag säga att vi är ett företag som ger bra förutsättningar. Vi har god bemanning och lägger mycket kraft och tid på att hitta rätt medarbetare.

Stämmer det att manlig personal utfört intimhygien på kvinnliga kunder mot deras vilja?

– Det är en skarvning, även om det inte är helt och hållet lögn. Det låter värre än det är. Somliga kvällar i somras var det inte möjligt att skicka två kvinnor till kund, då var det en kvinna och en man. Då hoppas vi att killen kan gå ut när hygienen sker.

Charlotte skriver att en kund hade en rutten mjölkklump i en termos – ”fatta hur illa det hade kunnat gå”.

– Jag håller med, absolut. Det låter ju inte klokt. Vi kan inte garantera till 100 procent att vi säkrar kvaliteten över 24 timmar, det händer tokigheter vi inte har vetskap om. Men jag kan garantera att när vi får vetskap om fel gör vi allt vi kan för att åtgärda dem. Det är prio på Nova.

”Fruktansvärt om medicin slängdes i toaletten”

En kollega kastade medicin i toaletten för att dölja att kunden inte hade fått den, berättar Charlotte.

– Jag har inte hört detta förut, men det är ju fruktansvärt. Jag kan inte säga vem det var, men jag har ju en stor misstanke om att det var en av felrekryteringarna, som vi direkt gjorde oss av med.

Stämmer det att gamla ibland bara fick smörgås till middag?

– Uppenbarligen brast det i att handla till kunden. Vem var det som handlade? Vilket stolpskott! Men det viktiga för oss har alltid varit hur vi lappar ihop det när något gått fel. Märker personal att det inte finns mat till Britta, gå då till kontoret och hämta en extra matlåda som alltid finns där.

En personal gick in i en lägenhet och sov på en soffa nattetid. Kunden blev livrädd.

– Det är ny information för mig. Jag vill tänka att det var en av timvikarierna som inte skulle ha jobbat hos oss om gjorde det. Det är ju idioti.

En kund fick vänta 22 dagar på att duscha.

– Det är möjligt att det inte har utförts. Men det handlade inte om att någon skitit i det eller inte erbjudit möjligheten. Vi hade en dement tant som inte duschade på två månader. Hon fick inte ens åka till dagverksamheten, för hon luktade så illa. Men det var omöjligt att få in henne i duschen.

”Vår vd kan ha hetsigt humör, absolut”

Ibland loggar personal inte ut när de lämnar kunden, utan först senare. Kunden måste då betala för tid som inte gjorts.

– Vi har upptäckt fler än fem medarbetare som har gjort så. Man måste ha engagemang när man jobbar med äldre, annars blir jobbet svårt. Då klarar man inte att vara 45 minuter hos Ulla som är dement och upprepar sig 18 gånger. Då går man ut och röker i stället och låter tiden ticka. De personerna vill vi inte ha kvar. Vi jobbar med att få bort de här personerna som arbetar hos oss av fel anledningar.

En kund hade 41 olika personer från hemtjänsten på en månad?

– Det låter ju förfärligt. Men jag kan inte säga att hon har fel.

Helena Högquist medger felaktigheter under sommaren 2018, men är i övrigt kritisk mot Charlottes beskrivning av Nova Omsorg. I ett mejl efter telefonintervjun skriver hon:

”Bristerna inte så stora som hon hävdar”

”Vi har absolut ingenting att dölja och har kontroll på vår verksamhet genom att vara medvetna om våra styrkor och svagheter. Vi konstaterade – utan Charlottes hjälp – att vi hade en kvalitetsdipp förra sommaren på grund av för många timvikarier och ’panikrekryteringar’ då nya kunder tillkom under den tuffaste semesterperioden. Men bristerna var absolut inte i den omfattning som hon vill hävda. Vi felsökte redan i september och tog fram en kortsiktig och långsiktig åtgärdsplan, vilket bland annat resulterade i en omorganisation som sjösattes i januari 2019.

Vi har under våra sex verksamma år generellt haft en otrolig tur och lyckats attrahera gräddan av undersköterskor och vårdbiträden vilket varit nyckeln till vår framgång.

Istället för att problemlösa och använda sig av de rutiner och arbetssätt vi alltid haft, fortsatte Charlotte att kritisera ledningen, skapa drama och dålig stämning på kontoret.

Att påtala fel och brister är bra. Men inte om det sker på grund av en avbruten provanställning, eller att man överdriver och ljuger i syfte att skada istället för att se till de äldres bästa. Hade hon haft genuint uppsåt hade hon varit intresserad av att arbeta tillsammans med oss för att gemensamt förbättra och utveckla verksamheten istället för att se oss som fienden.

Att Charlotte skulle vara den enda professionell nog att upptäcka vanvård och brister av den art hon hävdar, får alla våra övriga pärlor att framstå som inkompetenta och oengagerade vilket gör mig otroligt upprörd. Vi vet vad vi står för och vilket kanonjobb vi gör varje dag.”

Fotnot: Charlottes namn är fingerat.