Olyckorna ökar – elsparkcyklarna blir fler

avTT

Foto: Stina Stjernkvist/TT
Nu blir elsparkcyklarna ännu fler. Arkivbild.

Storstädernas gator har på kort tid svämmats över av elsparkcyklar. Samtidigt har olyckorna skjutit i höjden.

Nu kliver en internationell tungviktare in på den svenska marknaden – med målet att ha flest elsparkcyklar.

Amerikanska bolaget Bird, som har elsparkcyklar i 120 städer världen över, rullar ut sina elsparkcyklar i Stockholm under torsdagen.

I de svenska storstäderna finns redan över en handfull aktörer på hyrmarknaden och mer än 8 000 elsparkcyklar, men företaget har som mål att bli störst i Norden.

"Sverige är vårt första steg in på den nordiska marknaden och vi tror verkligen på en framtid här", säger företagets Europachef Patrick Studener i ett skriftligt uttalande till TT.

Stort mörkertal

Antalet elsparkcyklar har vuxit explosionsartat – liksom antalet olyckor.

Förra året registrerades 21 olyckor i den officiella statistiken från Transportstyrelsen. I år har 241 rapporterats hittills.

Samtidigt är mörkertalet stort i statistiken, som enbart bygger på inrapportering från polis och akutsjukhus.

– Det finns moped och cykel, men inget fordon som heter elsparkcykel i vårt system. Det krävs att ordet elsparkcykel nämns i fritexten i inrapporteringen för att vi ska få kännedom om olyckorna, säger Mikael Andersson, presschef vid Transportstyrelsen.

Ministern vill reglera

Olyckstalen – och att många elsparkcyklar dumpas – oroar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Transportstyrelsen har fått i uppdrag att se över statistikmetoderna och hur elsparkcyklarna kan regleras.

– Jag har sett rapporterna om att antalet skador ökar. Elsparkcyklar är en väldigt ny företeelse i trafikmiljön som ökat väldigt snabbt, sade Eneroth till TT tidigare i veckan.

Många olyckor skulle enkelt kunna undvikas, enligt Transportstyrelsen.

– Bland annat åker många två på elsparkcykeln, man kör på trottoaren och barn under 15 år har inte hjälm på sig. Allt detta bryter mot reglerna. Om alla följer reglerna kan olyckorna minska, säger Mikael Andersson.

ARTIKELN HANDLAR OM

Malmö

Stockholm

Göteborg