Väntade i åtta timmar – då ställdes flyget in

Publicerad 2015-04-25

Flygresenärer på väg med SAS till Chicago är fast på Arlanda.

– Efter åtta timmar fick vi besked om att det var inställt, säger Magnus Petersson.

– Vi ville komma iväg men säkerheten måste gå före, säger Malin Selander, SAS presschef.

SAS flyg SK945 till Chicago med plats för 245 passagerare skulle ha lyft klockan 10.20 på fredagen. Men så blev det inte. Avgångstiden flyttades fram och flyttades fram.

Sedan flyttades den fram några gånger till, utan att resenärerna vid gaten fick veta vad som hänt.

Efter åtta timmars väntan på Arlanda fick Magnus Petersson, hans fru och alla andra som tänkt kliva på SAS Airbus veta att det inte blev någon flygtur under fredagen.

– Vid fyratiden fick vi besked att det är inställt och att mer information skulle komma. Och på andra sidan av Atlanten står hyrbilar och hotellrum som vi inte vet om vi ska boka av, säger Magnus Petersson, som skulle vidare med ett anslutningsflyg till Tampa i Florida.

Inget kaffe

Han tycker det var dåligt av SAS att låta dem vänta timme in och timme ut.

– Tänk på de som satt där på golvet vid gaten och väntade utan att ens kunna köpa en kopp kaffe, säger han.

Resenärerna som inte bor i Stockholm har fått rum för natten på hotell på Arlanda.

– Vi får äta brickmiddag i ett rum bakom restaurangen. Ingen vet något om när man kommer fram eller någonting. Några få har fått nya flighter men inte vi, säger Magnus Petersson.

”Tekniskt problem”

– Självklart är det jätteolyckligt att det blev en fördröjning, säger Malin Selander, SAS presschef.

Ett tekniskt problem som hade något med flygmaskinens hydraulik att göra behövde ses över. Till sist ställdes planet in. Nu är resenärerna ombokade till samma tid på lördagen.

– De som har en genomgående biljett till slutdestination har vi ansvar för att boka om så att kunden når slutdestinationen, säger hon.

SAS täcker boende och mat tills resenärerna är framme. Men för hotell som inte kan bokas av ser det svårare ut.

– Det får man i så fall ta med sin reseförsäkring. Vi gör individuella bedömningar i vissa fall men annars är det EU-regulativet som gäller, säger Selander.

Varför gick inte meddelandet om det inställda flyget ut tidigare?

– Vi har gått ut med information, men får ta till oss av feedbacken från kunderna. Vi ville komma iväg men säkerheten måste gå före allt.

Några fick vänta vid gaten i åtta timmar innan de fick besked om att planet var inställt. Varför?

– De skulle ha åkt på förmiddagen och det blev inställt på eftermiddagen. Ambitionen var att vi skulle komma iväg och våra kollegor jobbade på för fullt. Vi tar till oss av att kunder upplevde att det var lång tid och ber verkligen om ursäkt.

Liknar vid lågprisbolag

Det är föga tröst för Magnus Petersson, som var nummer 53 i telefonkön till SAS kundservice. Han skrattar åt ödets ironi.

– Vi valde inte Norwegian den här gången för att vi blev fast i Bangkok med dem sist. Nu börjar ju SAS likna Norwegian, säger han.