Skolverket: Ytterst ovanlig händelse

Uppdaterad 2015-10-23 | Publicerad 2015-10-22

Våldsdådet på skolan i Trollhättan är en ytterst ovanlig händelse, konstaterar Skolverket.

Samtidigt har polisen haft utbildningar där man använt just våld i skolmiljöer som exempel.

– Vi på Skolverket tänker naturligtvis på anhöriga och närstående till de drabbade. Men det som hänt i Trollhättan är en ytterst ovanlig händelse. Svenska skolor har varit förskonade från den här typen av dåd, säger undervisningsråd Hugo Wester till TT.

Skolverket har, i samarbete med andra myndigheter och kommuner, publicerat råd till skolor hur de bör agera i en akut fas av väpnat våld.

– Det handlar konkret om när man ska stänga in sig och låsa och när man ska utrymma lokalerna, och så vidare. Men i vilken grad skolorna tagit till sig den kunskap som finns vet vi inte, säger Hugo Wester.

Väldigt olika

Han konstaterar att skolor har extremt svårt att värja sig för inkräktare.

– Skolan är inte en allmän plats, men den är relativt tillgänglig. Det finns skolor med kodlås och grindar, men det ser väldigt olika ut. Vi brukar också säga att skolor där alla känner till varandra och reagerar på okända ansikten har en bättre beredskap.

Om skolors förmåga att ta hand om upprivna, rädda och ledsna elever säger han:

– Det ser också väldigt olika ut. Men skolor har god kontakt med vårdnadshavare och kanske har gått igenom mindre dramatiska händelser – exempelvis en anställd som hastigt avlidit i sjukdom – har bättre beredskap för att ta hand om barn och elevers frågor. Man behöver inte ha svar på allt, men man ger eleverna möjlighet att samtala. I Trollhättan har man nu också att ta hand om personalen, säger Hugo Wester.

Svensk polis har haft utbildningar där man använt just våld i skolmiljöer som exempel.

– Men den grundtaktiska träning som poliser får handlar egentligen inte om specifika situationer utan om att kunna göra taktiska bedömningar på alla typer av händelser, säger Martin Lundin vid polisens nationella operativa avdelning (NOA).

Vet för lite

Lundin är noga med att påpeka att vi ännu vet för lite om händelsen i Trollhättan för att kunna kommentera den närmare. Men generellt när det sker våldshändelser i offentliga miljöer med många människor, exempelvis på skolor eller i köpcenter, kan det kaos som uppstår göra att polisen har svårt att få en bild av vad som hänt. Det kan också vara svårt att identifiera en gärningsman.

Den normala taktiken, att försöka att ta det lugnt och förhandla med en identifierad gärningsman är inte alltid en framkomlig väg, enligt Martin Lundin.

– I stället kanske man måste göra ett snabbt ingripande, säger han.

Här ligger skolan

SAMMANFATTNING Skolattacken i Trollhättan – detta har hänt

TT