Förslag: Krav på säkerhetsbälte för A-traktorer

Publicerad 2022-11-01

Krav på säkerhetsbälte, vinterdäck och större fokus på risker i körkortsutbildningen.

Det föreslår Transportstyrelsen i sin utredning om A-traktorer som läggs fram i dag.

Antalet A-traktorer har ökat kraftigt de senaste åren. I dag finns över 50 000 registrerade fordon – en fördubbling på två och ett halvt års tid. Samtidigt har olyckorna tredubblats, enligt Transportstyrelsen.

Bara under hösten har flera unga människor dött i olyckor med fordonen. 

I sin utredning har Transportstyrelsen sett över frågor som hastighet, utbildning, bältesanvändning och problematiken med att fordonen ofta trimmas.

Tvåårig prövotid

Nu föreslår de flera regelskärpningar i hopp om att minska olyckorna.

Här är några av de nya kraven:

  • Krav på säkerhetsbälte vid färd med traktor på väg.
  • Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
  • Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
  • Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
  • Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
  • Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
De nya kraven.

– Om fler använder bälte, följer gällande hastighetsgräns och använder vinterdäck när det är halt bedömer vi att antalet olyckor kan minska. Förslagen vi lämnar ska ses utifrån ett helhetsperspektiv där de tillsammans bidrar till att åstadkomma förbättringar för både A-traktorförare och övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen har också tittat på en höjning av hastighetsbegränsnigen från 30 till 40 km/h. Det är inte aktuellt då det snarare skulle riskera att öka olyckorna, enligt myndigheten.

För lätt att bygga om

Flera röster har höjts för skärpta regler för A-traktorer. Bland annat krav på utökat körkort och säkerhetsbälte, samt hårdare regler för vanliga bilar som byggs om till A-traktorer.

Någon som riktat hård kritik mot reglerna är Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

– Allt började ju med att man satte nya regler så man kunde bygga om en vanlig bil, bara genom att spärra elektroniken till 30 kilometer i timmen, säger han i podden ”Sportstudion” som Aftonbladet tidigare skrivit om.

Bosse Bildoktorn säger vidare att den där spärren i många fall är alldeles för lätt att ta bort.

– Då har du en människa som bara lärt sig köra moped bakom ratten i en bil som går jättefort, säger han och konstaterar:

– Det här är ett stort problem.

En A-traktor på vägarna.

Följ ämnen i artikeln