MP vill fasa ut fossila bilbränslen till 2030

TT

Publicerad 2018-08-26

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.

Miljöpartiet föreslår ett krav om att alla nya bilar som säljs i Sverige från 2023 ska kunna köras på biodrivmedel.

Partiet föreslår också en utredning av hur äldre bilar ska kunna köras på förnybara drivmedel från 2030.

– Vi vill att den sista droppen fossilt i vanliga bilar ska säljas senast 2030. Det är fullt möjligt, säger språkröret Gustav Fridolin till TT.

MP vill att alla nya bilar, som inte är el- eller vätgasbilar, som säljs i Sverige ska vara godkända för att drivas på minst ett höginblandat bränslealternativ som exempelvis biodiesel. Beslutet ska tas under nästa mandatperiod och bestämmelsen ska träda i kraft senast 2023, enligt Fridolin.

Ska utredas

Dessutom vill MP se över hur redan befintliga bilar i Sverige ska kunna drivas på en större andel förnybara drivmedel. Att öka andelen i diesel bör inte vara några problem, enligt partiet, men hur andelen av exempelvis etanol kan öka i bensin utan att det uppstår problem i äldre bilar behöver utredas.

– Där behöver vi se hur de här teknikerna kan utvecklas så att vi senast 2030 säljer den sista droppen fossilt till en vanlig bil, säger Fridolin.

Han säger att förslagen om bilar också måste kompletteras med utbyggd kollektivtrafik och andra alternativ.

"Inte rimligt"

Ett annat förslag från MP är att göra det billigare att besiktiga biogasbilar.

– Det har införts nya krav som gjort att många ägare av biogasbilar fått en dyrare besiktning än tidigare och där vill vi se hur kostnaden för den dyrare besiktningen kan tas av biltillverkaren i stället. Det är inte rimligt att den som har köpt en miljöbättre bil, en biogasbil, plötsligt får en ny extra kostnad, säger Fridolin.

Dessutom vill MP, i spåren av bland annat skandalen kring Volkswagen, att ett oberoende institut kartlägger de verkliga utsläppen av kväveoxider från dieselbilar.

– Det är uppenbart att det har drabbat bilägare hårt att vi i dag har system som bygger så mycket på tillit till biltillverkarna, som i flera fall har fuskat med sina tester.