Miljön viktigare än priset på fisken

TT TT TT TT

Publicerad 2018-08-29

Det är viktigare att fisken är producerad på ett hållbart sätt än att priset är lågt.

Viktigast tycks dock vara smak och hälsoeffekter visar en ny undersökning.

87 procent av fiskkonsumenterna väljer miljömärkta produkter. 34 procent väljer miljömärkta produkter så ofta de kan, medan 53 procent svarar att de gör det ibland, visar en undersökning genomförd på uppdrag av hållbarhetsmärkningen Marine Stewardship Council, MSC. Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med för två år sedan, en statistisk säkerställd ökning.

– Det är positivt. Jag tror att fler blivit medvetna, engagemanget för havet har ökat. Inte minst är man oroade för all plast i havet och för risken av överfiske, säger Linda Sörnäs, kommunikationschef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen till TT.

– Svenska konsumenter är väldigt medvetna om hoten mot fisken och världshaven.

Miljömärkning

I undersökningen kommer miljömärkningen på femte plats, före priset som placeras sexa när det gäller viktiga faktorer vid köp av fisk. Det viktigaste anser konsumenterna vara smaken och fiskens hälsoeffekter.

– Att hållbarhet kommer så högt som på femte plats och att det anses mer betydelsefullt än priset, det är anmärkningsvärt, säger Linda Sörnäs.

Hög medvetenhet

I en internationell jämförelse är medvetenheten om MSC-märkningen i Sverige hög. Sverige ligger på fjärde plats bland de undersökta länderna. 54 procent säger att det känner till och har sett märkningen, en ökning med 4 procentenheter sedan mätningen 2016. Bara Schweiz, Österrike och Tyskland har högre siffror.

– Kännedomen om miljömärkningen har ökat. Vi har bland annat haft flera informationskampanjer för att öka kunskapen. säger Linda Sörnäs.

Marine Stewardship Council (MSC) har ställt frågor om synen på fisk, fiske, hållbarhet, miljöhot och miljömärkning till 1 450 svenska konsumenter under tiden januari 2017 till januari 2018.

Svenska konsumenter är väldigt medvetna om hoten mot fisken och världshaven.

Linda Sörnäs, kommunikationschef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.