”Bilderna som förtjänar uppmärksamhet”

Aftonbladet Magnus Wennman tog storslam i Årets Bild

Uppdaterad 2017-03-13 | Publicerad 2017-03-11

LINKÖPING. När Magnus Wennman för sjunde gången äntrade scenen på Årets Bild i Linköping hade han gjort det ingen fotograf före honom lyckats med.

Vunnit sju förstapriser. Alla klasser han ställde upp i.

– Jag är förstås jättehedrad. Men vi skulle inte vara här om det inte vore för de människor vi berättar om. Det är bilderna som förtjänar uppmärksamhet, säger han. 

Magnus Wennman
Nyhetsbild Utland. Förstapris.

Ingen är som Magnus Wennman. Totalt 57 priser i Årets Bild. Fem gånger utsedd till Årets fotograf.

Han, som egentligen inte vill kalla sig pressfotograf.

– Jag är så stolt över att ha Magnus i vårt mycket duktiga fotograf-gäng. Stolt över att jag anställde honom på Dala-Demokraten och har kunnat följa honom genom alla dessa år. Han har en fantastisk förmåga att fånga och spegla ögonblick som ingen annan, vilket inte minst alla fina priser visar, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Vardagsbild Utland Förstapris.

Magnus Wennman är visuell berättare.

Och det är med det perspektivet han har lagt grunden för den journalistik som fört hans bilder ut över världen.

Häromveckan tog han återigen hem förstapriset i prestigefyllda World Press Photo, en tävling han vunnit flera gånger tidigare. Internationellt har han dessutom 16 vinster i Picture of the Year och 11 priser i National Press Photographers Association. Bland annat.

Och nu. Storslam i Årets Bild.

– Det gör honom utan tvekan till Sveriges bästa fotograf. Men Magnus Wennman är fotograf på en internationell nivå. Han har vunnit alla stora internationella priser som går att vinna. Han är en av världens bästa fotografer och vi är oerhört stolta att ha honom här på Aftonbladets redaktion, säger Anne Kindahl, bildchef på Aftonbladet.

Porträtt Förstapris. Maha och hennes familj flydde från byn Hawiga utanför Mosul. Skräcken för IS och bristen på mat gjorde att de var tvungna att lämna sitt hem, berättar hennes mamma. Nu ligger Maha på en smutsig madrass i det överfulla transit-tältet i flyktinglägret Debaga. ”Jag drömmer inte och jag är inte rädd för någonting längre”, säger Maha tyst, samtidigt som hennes mammas hand stryker henne över håret.

Har dominerat tävlingen

Årets Bild är Sveriges mest prestigefyllda bildtävling, arrangerad av Pressfotografernas klubb sedan 1942. Aldrig tidigare har en och samma fotograf så totalt dominerat tävlingen. 

Aftonbladets Magnus Wennman är i dag Sveriges tyngst meriterade bildjournalist. 

Årets porträttserie

Han har ett alldeles eget bildspråk och ett alldeles eget sätt att närma sig de människor han fotograferar. När andra fotografer hittar bilden, motivet och bästa bildvinkel, hittar Magnus Wennman en känsla och en relation till de människor han fotograferar. Om det så är en sovande femåring i ett flyktingläger i Debaga eller en blivande president Obama som kampanjar i Sarasota, Florida.

Han har hittat sin egen väg. I en verklighet där alla kan knäppa en nyhetsbild, kan pressfotografer inte längre konkurrera med allmänheten i snabbhet.

– Vi kan inte vara snabbast och vi har inte ensamrätt på tekniken, säger Magnus Wennman. 

– Men bildjournalistiken är inte död, den är i högsta grad levande men förändrad. I dag är bildjournalistens roll ännu viktigare när det gäller kvalitet, fördjupning och trovärdighet, och att sätta saker i sitt sammanhang.

Han säger att fotografer i dag måste göra något annat än att dokumentera. Som fotograf måste du veta vad du vill berätta.

Bildreportage Utland Förstapris.

Vad är din drivkraft?

– Samma som för de flesta journalister, att lyckas berätta och att nå igenom bruset, oavsett om det är stillbilder, rörlig bild eller text. Har man en gång haft den känslan och sett att det går att göra skillnad blir det som ett beroende. Att lyckas och att få folk att reagera på det man gör. Det är min drivkraft.

Hur lyckas du?

– Ända sedan jag var liten har jag berättat visuellt. Jag tecknade och målade med olja när jag var jätteliten. Jag har inte valt det visuella berättandet, det har valt mig. Sen har journalistiken lärt mig hur man kan jobba. Jag tror att jag är bra på att möta människor med respekt, jag dömer aldrig någon. Många tror att journalister är kalla och hårda, men den viktigaste egenskapen vi journalister kan ha är ödmjukhet och att vi visar människor respekt.

Hur tar man den perfekta bilden? 

– En omöjlig fråga att svara på. Du kan aldrig bestämma att du ska ta en bra bild. Den kommer till dig. Man kan heller aldrig arbeta för att vinna priser, då vinner man inga priser. Det är väldigt enkelt.

Magnus Wennman började sin karriär redan som 17-åring när han 1996 klev in på lokaltidningen Dala-Demokraten i Falun. Fem år senare, 2001, kom han till Aftonbladet.

Resten är, som man brukar säga, historia.

Magnus Wennman har under åren på Aftonbladet arbetat i över 60 länder. Han har bevakat oräkneliga nyhetshändelser stora som små och allt från krig och presidentval till, inte minst, flyktingsituationen i Afrika, Mellanöstern och Europa.

Magnus Wennman är främst inriktad på nyheter och reportage. Men går sin egen väg. Som i höstas när han var i Irak för att bevaka befrielsen av Mosul. I ett flyktingläger i Debaga gick han utanför den normala bevakningen när han i ett tält mötte blicken hos lilla Maha. Femåringen blev genom det mötet ett av de många barn som genom hans kamera fått människor att beröras och förstå vad krig betyder.

– Jag drömmer inte och jag är inte rädd för någonting längre, sa hon med låg röst till Magnus Wennman. 

Turnerat i USA

Medan hennes mamma sakta strök henne över håret tog bilden på Maha som i går gav honom ett av de sju förstapriserna i Årets bild, i klassen Porträtt. Bilden på Maha är nu en del av hans världen över hyllade artikelserie Där barnen sover.

Reportageserien med barnen på flykt har inte bara blivit en uppmärksammad artikelserie i Aftonbladet. Den har också resulterat i en stor fotoutställning på Fotografiska i Stockholm, visats på Kapitolium i Washington och turnerat runt i USA.

Senator John McCain, den före detta presidentkandidaten, var en av dem som såg och berördes av Magnus Wennmans bilder av barnen på flykt.

– Det är extremt starka fotografier. Jag kommer att rekommendera alla mina kollegor i senaten att gå och se utställningen, sa han då, för ett år sedan.

FN:s flyktingkommissarie Filippo Grandi instämde och talade om vikten av Magnus Wennmans bilder.

– De gör det möjligt för oss att förstå att flyktingkrisen inte handlar om siffror utan om människor.

Just vad Magnus Wennman vill berätta med sina bilder.

”Där barnen sover” är ett av hans, hittills, viktigaste reportage.

Magnus Wennman har utgått från sig själv. Sin egen familj och sin egen sexåring.

– Det är en så väldigt enkel sak, du behöver känna dig trygg när du ska gå och lägga dig. Jag ser det på min egen son, han kan somna trygg, men så många barn kan inte det, säger han.

I helgen firas Magnus Wennman av stolta arbetskamrater och hundratals kolleger på Årets Bilds bankett.

Snart är han återigen i den verklighet där han trivs som bäst.

På måndag är Magnus Wennman tillbaka i Mosul i Irak och nya möten med människor som genom hans bilder kommer att beskriva krigets vanvett. Bilder som var och en på sitt sätt kan förändra världen.

Följ ämnen i artikeln