Svart trafikår – flest döda sedan 2009

Carl Cato/TT

Publicerad 2018-12-20

Det senaste årtiondet har antalet dödade i trafiken minskat. Men nu kan trenden vara bruten – årets dödstal är det högsta sedan 2009.

Under november månad miste 37 personer livet och 1 437 skadades. Inte sedan 2003 har så många dödats i trafiken under en novembermånad.

Fredag kväll, slutet av november: En 14-årig flicka kliver av bussen på E45 strax söder om Orsa när en bil kommer i hög fart och kör på henne. Hon förs till sjukhus, men hennes liv går inte att rädda.

Flickan är en av 37 personer som dödades i trafiken i november, en dyster toppnotering som innebär att fler människor miste livet än under någon annan novembermånad sedan 2003.

– Om man tittar på olyckorna har vi haft en vikande kurva, men nu ser vi att minskningen har planat ut, säger Tony Härdin, polisintendent med ansvar för trafikfrågor på nationell nivå.

Färre kontroller

Under årets första elva månader dödades 287 personer i trafiken, enligt statistik från Transportstyrelsen, att jämföra med 224 personer 2017.

– Vi har sett att trafikflödet har ökat i år. Det ökade förra året också, men nu har vi fler lastbilar och det är en stor grupp för olyckor. Vi hade en fantastisk sommar och det ökade också trafikflödet med många olyckor, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Han lyfter också fram att en av tre olyckor sker på grund av att förarna är onyktra.

– Om polisen är mer ute på vägarna så kanske inte så många vågar köra onyktra. En annan effekt är att fler håller hastigheten och det påverkar också olyckorna, säger Amin.

Sedan flera år genomförs färre kontroller ute på vägarna. Såväl antalet hastighetskontroller som kontroller av förares nykterhet har minskat sedan 2012.

Enligt Tony Härdin kan man inte blunda för sambandet mellan antalet kontroller och trafiksäkerhet.

– Det är klart att det har påverkat att kontrollerna är färre. Synlighet av polis på vägen har en dämpande effekt, säger han.

Monica Green är ordförande för trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Hon ser mycket allvarligt på det stora antalet dödade i trafiken. Den tidigare nedåtgående trenden berodde enligt Monica Green till stor del på att vägarna har blivit säkrare.

– Men sedan kommer man till en punkt där det inte går att bygga bort fler olyckor, utan där det handlar om människors beteende, säger hon.

– Det finns tyvärr en typ av människor som kör berusade och som kör utan körkort, de har redan kommit långt bort från samhället och hur vi beter oss mot varandra. Någon måste finnas på vägarna och stoppa dem – och det är polisen.

Hög belastning

Tony Härdin säger att det finns flera orsaker till att polisen lägger mindre tid på arbetet i trafiken. Han talar om en generellt hög arbetsbelastning, men också om att antalet arbetsuppgifter har ökat sedan 2015, då polisen genomförde en omfattande omorganisation. I den försvann den renodlade trafikpolisen och ansvaret för trafikkontroller ligger numera på de så kallade kommunpoliserna.

– Vi har till exempel fått mer att göra med migration, det är en tydlig sak som tog resurser från hela landet. Sen har vi en ökning av grova våldsbrott och man har intensifierat arbetet mot utsatta områden, säger Härdin.

För två år sedan tog polisen och Orsa kommun tillsammans fram ett så kallat medborgarlöfte. Där syns svart på vitt att kommuninvånarna ser trafikfrågor som ett av de största problemen.

– Jag ska inte sticka under stol med att våra resurser är starkt begränsade. Vi har inte samma möjlighet att vara ute som vi hade förr, säger Johan Hed, kommunpolis i Orsa, men även i Mora och Ådalen.

Mannen som har ansvar för dödsolyckan utanför Orsa sitter nu häktad, misstänkt för grovt vållande till annans död. Han har en lång historia av rattfylla, narkotikabrott och olovlig körning.

Följ ämnen i artikeln