Expert: Man måste bli medveten om riskerna

Publicerad 2015-07-27

Otursnumret 13 har visat sig stämma.

Under juli månad har 13 människor omkommit i mc-olyckor.

– Det är oroväckande många, säger motorjournalisten Robert Collin.

Juli månad har kantats av en mängd mc-olyckor runt om i landet. Enligt Aftonbladets kartläggning har 13 personer dött i mc-olyckor, däribland en 10-årig flicka.

Det är en hög siffra, menar motorjournalisten Robert Collin.

 – Det är otroligt mycket för en månad. Det är mycket sorgligt, säger han.

Överskattar sin förmåga

Enligt Transportstyrelsen statistik omkommer i snitt omkring 30-50 personer varje år i motorcykelolyckor.

De flesta  som har mist livet under juli månad är  unga män i 20-årsåldern, eller män över 50 år.

– Gamla knuttar är märkligt nog oftast inblandade i olyckor. De har många gånger inte kört på många år, under de åren de haft barn. När de sätter sig på motorcykeln igen överskattar de sin körförmåga.

Gruppen unga män i 20-30-årsåldern har ofta starka och snabba motorcyklar.

– De kör fort. Om det då springer fram en grävling är man totalt chanslös. Det är som att köra in i en femton kilo cementklump. Du klarar dig inte.

”Svårt att köra mc”

Enligt Robert Collin kör mc-förare som säkrast i medelåldern.

– Man har körvana, bra koll på trafiken och många körmil. De är duktiga på att bedöma risker.

Collin säger att det är svårt att hantera en eventuell trafikolycka.

– Att köra motorcykel är väldigt svårt. Du måste kunna behärska motorcykeln, hålla balansen och sköta allting på ett helt annat sätt än en bil. En bil har bra bromsar, antisladdsystem, och krockkuddar som skyddar en. Många motorcyklar har ingenting av det här.

”Det är macho”

Kvinnor är väldigt sällan inblandade i mc-olyckor.

– Det är väldigt manligt och macho att köra mc. Men det är också främst män som gör det. De få kvinnor som kör överskattar väldigt sällan sin körförmåga. De känner sina begränsningar, kör försiktigt och orsakar inga olyckor.

Robert Collin säger att mc-förare, då främst män, måste förändra sin attityd för att antalet olyckor ska minska.

– Man måste få in ett riskmedvetande. Annars kommer vi få fler såna här svarta månader. Man måste inse motorcykeln är ingen bil.

HÄR SKEDDE OLYCKORNA