Ardalan Shekarabi: ”En brutal påminnelse”

Ministern öppnar för lagändring om spel på kredit

Publicerad 2019-02-28

Aftonbladets granskning visar att 730 svenskar hamnat hos kronofogden genom företaget Zimpler som erbjuder kredit på spelsajter.

Det kan leda till en lagändring på kreditområdet.

– Vi kan landa i att detta är ett sätt att kringgå reglerna, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Aftonbladet har berättat hur flera spelbolag erbjuder sina kunder att spela på kredit genom tjänsten Zimpler.

På nätcasinons plattformar kan man låna tusentals kronor – som sätts in direkt på spelkontot. Flera casinosajter varnar för att Zimpler kan leda till katastrof för den med spelproblem.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S).

”Det smidigaste sättet att lösa pengar på en gång om du inte har täckning själv”, säger en spelmissbrukare med miljonskulder till Aftonbladet.

– Granskningen väcker en del känslor, för hela syftet med omregleringen av spelmarknaden är att skydda konsumenterna och att svenska staten ska återta kontrollen. En av de viktigaste skyddsaspekterna är just att begränsa tagandet av kredit i samband med spelande, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).

 

Kan vara ett sätt att runda lagen

Spelbolag får enligt lag inte erbjuda kredit. Spelinspektionen har hittills tolkat lagen som att integrerade kredittjänster som Zimpler är tillåtna, eftersom det inte är spelbolagen själva som delar ut krediten.

Kommunikationschefen Anders Sims har dock sagt till Aftonbladet att Spelinspektionen kan komma att ändra sig på den punkten.

Civilministern säger att han inte har rätt att uttala sig om hur lagen ska tolkas – men är öppen för lagändring, om det krävs. Regeringen har en pågående utredning som ser över sätt att stärka spelregleringen.

– Jag ser fram emot att följa hur utredningen resonerar. Det kan mycket väl vara så att den landar i slutsatsen att det här behöver justeras, att det inte ska vara möjligt att gå runt kreditförbudet genom det här upplägget. Och då får vi ta ställning till lagförslag, säger Ardalan Shekarabi.

 

Kredit skulle ”rensas bort”

I maj 2017 skrev SvD Näringsliv om fakturaföretag på spelmarknaden. Ardalan Shekarabi delade artikeln på Twitter och skrev: ”Spel på kredit är en oreda som ska rensas bort från den svenska spelmarknaden en gång för alla”.

Men trots kreditförbudet i spellagen erbjuder flera spelbolag fortfarande blixtsnabb och smidig kredit på sina plattformar.

Tycker du att ni har lyckats rensa bort krediterna?

– Ja, på så sätt att vi har ett regelverk på plats som gäller alla spelbolag – de måste följa den svenska lagen – till skillnad från 2017. Gör de inte det blir de av med sin licens och förlorar rätten att bedriva verksamhet här, säger Ardalan Shekarabi.

 

Shekarabi: ”En brutal påminnelse”

Aftonbladet har intervjuat Åsa, som sjönk djupare i sitt spelmissbruk på grund av att hon kunde spela med pengar hon inte hade. Hon är en av 730 svenskar som hamnat hos Kronofogden genom Zimpler.

Åsa, som jobbar som lokalvårdare, är skyldig Kronofogden över en miljon kronor.

– Det är en brutal påminnelse om att det här är en av de marknader där de största riskerna finns för konsumenter. Statens skyldighet är att se till att vi har regler på plats som skyddar konsumenterna mot den här utsattheten. Under en lång period tog inte staten sitt ansvar, och det ledde till en situation där en av de mest riskfyllda marknaderna var i praktiken var oreglerad, och det har väldig många människor fått betala ett extremt högt pris för, säger civilministern, och fortsätter:

– Nu när vi återtagit kontrollen får vi se till att reglerna också motsvarar det verkliga behovet av skydd. Och därför måste vi vara öppna för att justera, säger Ardalan Shekarabi (S).


Svaret från Zimpler

Aftonbladet har ställt frågor till fintechbolaget Zimpler och dess vd Kristofer Ekman Sinclair hur de ser på spelansvar och att hundratals har hamnat hos Kronofogden genom deras tjänst. Zimpler svarar med en två sidor lång ”FAQ”.

”Ett av Zimplers affärsområden är online gaming. Mot denna kundgrupp har Zimpler valt att anpassa sin betaltjänst för att proaktivt verka för en sundare spelmarknad och ge ett stöd som idag inte finns”, skriver företaget.

Zimpler skriver att man tar ansvar på flera sätt. Bland annat genom att kunden själv kan välja hur mycket man vill spendera med Zimpler varje månad, att deras kundtjänstpersonal är särskilt utbildad att identifiera ohälsosamma konsumtionsbeteenden, och att man gör ekonomiska prövningar av sina kunder.

Trots att Aftonbladet skrivit till Zimpler att vi tagit fram hundratals ärenden som gått till Kronofogden skriver företaget att det är ytterst sällan deras kunder hamnar hos Kronofogden, och att de "jobbar aktivt för att detta inte skall ske." Om en faktura inte betalas stoppas kunden från framtida betalningar, och efter sex månader lämnas ärendet över till Zimplers inkassopartner, skriver bolaget.

”I ytterst få fall kan processen innebära att vår partner går vidare till Kronofogden som en del av ett samlingsärende då kunden har haft skulder hos flera bolag som i sin tur har valt att driva vidare ärenden till Kronofogden”, skriver Zimpler genom vd:n Kristofer Ekman Sinclair.

Personerna bakom Zimpler hade tidigare en motsvarande tjänst som hette PugglePay.

 

Så svarar spelbolagen

Det finns två branschföreningar där nätcasinon kan ingå. Bägge säger sig främja en sund och hållbar spelmarknad.

Mr Green sitter i styrelsen för Branschföreningen för onlinespel, BOS. Bethard är med i Spelbranschens riksorganisation, SPER.

Båda spelbolagen erbjuder Zimplers fakturalösning.

Mr Green

– Då Zimpler i princip fungerar som ett kreditkort – fast utan det fysiska kortet – men med funktionen att till exempel sätta egna gränser för hur mycket man vill spendera så har vi valt att erbjuda även denna möjlighet i Sverige, skriver Rikard Rinaldo, kommunikationschef på Mr Green.

Mr Green skriver i sitt svar att det är en ”grundfaktor” för Mr Green att spelaren har kontroll över sitt spelare, och har därför utvecklat en ”palett med spelansvarsverktyg” som de kallar Green Gaming.

Bethard

Bethards rådgivare i spelmissbruk och spelansvarsfrågor, Magnus Rydeving, svarar:

– Vi ser inte om den underliggande transaktionen som kunden genomför är en betalning via faktura, kort eller bank. Vi vet däremot att Zimpler har ansvarsfullt spelande på agendan och är ett av få, kanske det enda, betalföretag som faktiskt har uppsikt över sina kunders spelvanor samt en support som är utbildad inom spelproblem.

Bethard skriver också att fakturabetalning med Zimpler alltid föregås av en strikt kreditprövning.

– Zimpler är även medlemmar av Spelbranschens Riksorganisation och har därmed accepterat deras etiska riktlinjer och har att följa svensk spellagstiftning. Företaget är även aktiva i debatt/diskussion om spelansvar. Sammanfattningsvis så känner sig Bethard trygg med Zimpler som samarbetspartner. Deras kontroller tillsammans med Bethards omsorgsplikt utgör ett bra skydd för kunderna, skriver Magnus Rydeving på Bethard.

Play Ojo och Casinostugan har inte återkommit.