”Målet är att börja prata mer med läsarna”

Publicerad 2013-06-12

… Ehsan Fadakar, 30, chef för sociala medier på Aftonbladet som ska skriva kolumn i tidningen varannan onsdag.

Ehsan Fadakar.

– Jag vill göra tidningen mer öppen och social. Vi ska börja ­berätta mer för läsarna vad vi gör och varför.

Vad har du för plan?

– Målet är att fler medarbetare tar steget ut i sociala medier och börja prata med läsarna. Vi ska även arbeta för att utveckla debatten i våra kommentarsfält på aftonbladet.se. Det är viktigt med en bra ton så att ­inte bara den som skriker högst är den som hörs.

Hur har du tänkt att det ska gå till?

– Vi behöver bli lite öppnare och lite mer personliga. En journalist är mer än en byline och en tidning är mer än ett varumärke. Vi behöver öppna dörrarna och visa det.

Vad kan gå fel i debatten?

– Om artikeln handlar om Zlatans senaste ­insats i landslaget vore det fel om diskussionen började handla om hans svenskhet. Det finns rätt plats för rätt debatt.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– En smartare och ärligare samhällsdebatt i Sverige.

Fakta

Namn: Ehsan Fadakar. Ålder: 30 år. Bor: Stockholm. Familj: Flickvän och en hund av rasen russkiy toy vid namn Luna. Yrke: Journalist.