Arla och Oatly möttes i het debatt

Attacken: ”Ni ägs ju också av ett kinesiskt bolag”

Publicerad 2019-09-19

Strid om pjölk och trölk och kinesiskt ägande.

I morse möttes Arla och Oatly i Aftonbladet morgon.

– Jag kan inte upphöra att förvånas över den otroliga spänning som finns just när man pratar mjölk, sa Oatlys kreativa chef Martin Ringqvist.

Men spänningen snarare eskalerade.

Striden mellan mejerijätten Arla och havrebaserade uppstickaren Oatly har gått het de senaste dagarna.

Arla har tidigare tvålat dit opponenter i en prisbelönt reklamkampanj under parollen ”Bara mjölk smakar mjölk”, där cafégäster och skolbarn blir besvikna över att få ”trölk” eller ”brölk” i stället för för originalet.

”Smakar inte lika gott som mjölk”

Oatly svarade nyligen med att varumärkesskydda dessa titlar, vilket väckt ont blod hos Arla. I morse möttes bolagen i Aftonbladet Morgon.

– Vi tyckte bara att det var jättebra namn. Vi får ju till exempel inte säga havremjölk av legala skäl, så ”pjölk” och ”trölk”, det är ju bra namn som vi skulle vilja använda, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly.

– Cirkeln känns ju lite sluten nu när Oatly själva känner att de här fiktiva symbolnamnen passar Oatlys egna produkter. De refererar ju till alla produkter som inte smakar lika gott som mjölk, kontrade Kristina Hammarö, kategoriansvaring för mjölk på Arla.

Slog tillbaka om Kina

Oatly påstår att deras havredryck är ett klimatsmartare alternativ än mjölk. Samtidigt delägs de av kinesiska bolaget China Resources, vilket fått riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) att anklaga bolaget för att luras.

– Jag förstår att den här diskussionen förs om Oatlys ägarbild. Jag kan tyvärr inte kommentera så mycket mer än så, men jag kan säga att jag själv är oerhört glad och stolt att jobba för Arla, ett kooperativ som ägs av våra bönder. Det känns riktigt bra, säger Kristina Hammarö.

Martin Ringqvist tycker att man kan prata om hållbarhet samtidigt som man ägs av ett kinesiskt bolag – och svingade tillbaka pendeln.

– Men där sitter vi lite i samma båt, för när ni är i Kina så delägs ni också av ett kinesiskt bolag till 70 procent. Så ni förstår också den komplexiteten, att ska man in på den kinesiska marknaden så klarar man sig inte på egen hand. Eller hur?

Lång tystnad.

– Nu pratar vi i och för sig om mjölken i Sverige, svarade Arlas Kristina Hammarö.

”Det är Oatly som har kinesiska ägare”

Efter debatten vill Arlas presschef klargöra att Arla ägs av bönder i sju europeiska länder – inte av något kinesiskt bolag. Däremot samäger Arla vissa företag i Kina för den kinesiska marknaden.

– Om vi exempelvis köper en fabrik tillsammans med något annat bolag, då äger vi ju det bolaget tillsammans. Men vi har inga kinesiska ägare, det är Oatly som har kinesiska ägare. Vi är till 100 procent ett bondekooperativ, säger Erik Bratthall, presschef på Arla i Sverige.

 

Se hela debatten i klippet från Aftonbladet morgon.

PODD Rättstvister och påhopp ligger bakom
 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen