Film och bild i fokus när kökselever ska examineras

Publicerad 2020-03-31

Thomas Pettersson, rektor på Malmö Restaurangskola.

Hur bedöms man egentligen på maträtter och bakelser när man har distansundervisning?

På Malmö Restaurangskola har de löst det genom videoklipp, bilder och livesändningar.

– Det gäller att våga och testa idéer som vi inte har gjort förut, säger Thomas Pettersson, rektor.

För två veckor sedan kom beskedet att landets gymnasie- och högskolor med anledning av coronaviruset skulle övergå till distansundervisning.

Tidigt pekade skolledningen i Malmö på att det blir svårare att examinera elever som studerar praktiska utbildningar än de som studerar teoretiska.

På Malmö Restaurangskola har de löst det genom att elever som studerar restaurang- och livsmedelsprogrammet eller introduktionsprogrammet fått matkassar med ingredienser samt recept. Maten eller bakelserna gör eleverna sedan hemma i sina egna kök.

– Alla elever som det berör har fått ingredienser som de har tagit hem. För det här ska inte kosta eleverna någonting. Så de har fått allt från kryddor till andra basvaror och allt som behövs, säger rektorn Thomas Pettersson.

Tekniken finns där

För att eleverna ska kunna bli bedömda krävs det att de praktiska uppgifterna de utför dokumenteras. Beroende på vilken inriktning de valt - och således vilken uppgift de står inför - kan de sedan filma eller ta bilder som de skickar in till lärarna. För en del är det livesändningar som gäller.

– Anledningen till detta är att lärarna ska kunna fortsätta göra bedömningar av praktiska moment, säger Pettersson och fortsätter kort därpå:

– I dagens samhälle finns det teknik för att lösa det här. Antingen att man tar bilder eller skickar in filmer som lärarna får titta på. Men det finns även skriftliga uppgifter och att man spelar in med sin röst.

De första leveranserna av ingredienser har gjorts och videoklipp från såväl elever i köket som elever som ägnar sig åt servering har kommit in.

”Funkar alldeles utmärkt”

– Det funkar alldeles utmärkt, tänker jag.

För Malmö Restaurangskola lär den kreativa lösningen i kristider innebära att utbildningen förändras när coronautbrottet lagt sig.

– Min förhoppning är egentligen att vi ska kunna använda de här lösningarna när vi går tillbaka till det normala. Att vi drar nytta av de positiva idéerna som kommer fram i de här lägena. Jag tror att det är viktigt att vi inte går tillbaka till någonting gammalt utan ser det som en möjlighet att utveckla vår verksamhet.

På förhand sågs de praktiska momenten i utbildningarna på Malmö Restaurangskola som de stora svårigheterna att tackla under distansundervisningen. Thomas Pettersson menar dock att det snarare är teoretiska uppgifter, där de inte kan säkerställa att det är eleven i fråga som utfört uppgiften, som bjuder på störst utmaningar.

Viss begränsning i köket

– I de praktiska momenten har vi upptäckt att det går att göra väldigt mycket. Men jag skulle nog säga att utmaningen kan bli begränsningarna i själva matlagningen och vad som ska göras. I vanliga fall köper vi in råvaror till köket och det görs på plats här. Där får vi nog tänka till ordentligt, när man pratar om matlagning och rätter, om vad som är rimligt att laga hemma.

Han menar att praktiska utbildningar kan dra viss nytta av distansundervisningen, och utveckla sina utbildningar.

– I början blir det att man bygger upp mycket hinder och problem men när man väl börjar jobba med det ju mer möjligheter ser man. Det gäller att våga och testa idéer som vi inte har gjort förut. Det är det som är spännande i det här.