Corona förändrar dansk biljettkontroll

Uppdaterad 2020-03-12 | Publicerad 2020-03-11

DSB gjorde en mindre förändring i biljettkontrollen på onsdagen.

Biljettkontrollerna på tågen i Danmark förändras på grund av coronaviruset.

Personalen får nu själva bestämma om de ska röra vid resenärernas biljetter eller bara titta på dem.

– Våra anställda ska inte tvingas till att röra telefoner, biljetter eller något sånt, säger man vid DSB:s presstjänst.

Den danska regeringen har uppmanat människor till att undvika att resa i rusningstrafik, för att det inte ska vara smittfarlig trängsel. Men kollektivtrafiken går alltjämnt.

På onsdagen beslutade det danska järnvägsföretaget DSB även att ändra sina riktlinjer vid biljettkontroller på tågen.

– Vi kommer fortfarande att kontrollera biljetterna men konceptet för att kontrollera biljetterna har ändrats lite. Det är upp till varje individ att bestämma hur de vill kontrollera det. Du kan göra en normal kontroll men du kan även göra en visuell kontroll när du kontrollerar biljetterna, säger man vid DSB:s presstjänst.

”Det är ett individuellt beslut”

Varför har ni gjort den här förändringen?

– Våra anställda ska inte tvingas till att röra telefoner, biljetter eller något sånt. Det är ett individuellt beslut att bestämma det.

Beslutet att biljettkontrollanterna och konduktörerna inte behöver röra resenärernas biljetter har gjorts för att skydda de anställda och började gälla under onsdagen.

Hur länge det kommer gälla är däremot oklart.

– Allting ändras timme för timme i nuläget, säger man vid presstjänsten.

Upp till individen i Sverige

Öresundstågen trafikeras av både DSB och Skånetrafiken. Något gemensamt beslut för hur man ska gå till väga vid biljettkontroll har inte tagits men på Skånetrafiken betonar man att det är få av biljetterna man behöver röra vid.

– Skånetrafiken har inga synpunkter på viseringen hos DSB. I de flesta fall behöver man inte röra kundernas telefon, betalkort eller vad det nu gäller. Det är eventuellt pappersbiljetter men då tycker jag tågvärden själv får bedöma hur den ska agera i det fallet, säger Mattias Hennius, presschef på Skånetrafiken.