Flyger med tomma stolar – för att inte förlora tillstånd

Uppdaterad 2022-04-01 | Publicerad 2020-03-18

Det minskande flygandet skulle kunna påverka klimatet positivt.

Men av rädsla för att förlora sina landningsplatser flyger bolag med tomma plan, enligt EU-parlamentet.

– Vi måste sätta stopp för detta, säger EU-parlamentarikern Karima Delli i ett uttalande.

Flera flygbolag har meddelat att de skär ner kraftigt på antalet avgångar på grund av reserestriktioner runt om i världen. Men enligt EU-parlamentet fortsätter flygbolag att flyga – utan passagerare.

Anledningen är en EU-lag som innebär att bolag kan förlora sina landningsplatser (slottar) om de inte använder dem tillräckligt mycket.

Lagen som avses kallas populärt ”use it or loose it” (använd dem eller förlora dem) och härstammar från 1990-talet. De flygbolag som använder sina landningsplatser mindre än 80 procent riskerar att förlora dem.

– Det ligger inte i någons intresse att flyga med tomma plan, det för med sig stora klimatkostnader, så väl som ekonomiska kostnader, säger Karima Delli, ordförande i EU-parlamentets kommitté för transport och turism samt EU-parlamentariker för De gröna, i ett pressmeddelande.

Frågan har högsta prioritet

EU saknar statistik på hur vanligt det är att bolag flyger med tomma plan av rädsla att förlora platserna. Men en tjänsteman, som inte vill bli citerad med namn, säger till Aftonbladet att det förekommer.

– Ja, det stämmer. Men jag skulle tro att det är mer en symbolisk handling. Bolagen vill sätta press på lagstiftarna att agera, säger tjänstemannen.

Lagen som det hänvisas till har tidigare kringgåtts, bland annat när viruset sars härjade, under Irakkriget och under finanskrisen 2008.

Enligt ett pressmeddelande från EU-parlamentet arbetar EU-kommissionen nu med att snabbt få fram ett förslag som ska möjliggöra ett liknande undantag. Frågan har högsta prioritet, enligt pressmeddelandet.

Den svenska EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) tror att frågan kommer kunna lösas fort.

– Flygbolagen är mycket angelägna om att vi ska hantera den här frågan så fort vi kan. Transportutskottet står redo att godkänna kommissionens förslag, säger han.

En bild från flygtrafiken över Europa klockan 9 på tisdagen

Räddar 20 gånger fler liv

Andra uppgifter gör gällande att coronautbrottet har haft en positiv inverkan på klimatet. Satellitbilder över norra Italien visar att förekomsten av kvävedioxid har minskat. Liknande observationer har tidigare gjorts i Kina.

Utsläpp av kvävedioxider sker i samband med förbränning av fossila bränslen i exempelvis kolkraftverk. Det orsakar varje år tiotusentals förtida dödsfall, rapporterar Svenska Dagbladet, som bland annat hänvisar till en artikel i tidningen Forbes.

Utsläppsminskningarna har sannolikt redan räddat liv i Kina anser Marshall Burke, professor i Earth System Science vid Stanford University i USA.

– Även med de mest konservativa antagandena har runt 20 gånger fler liv räddats på grund av utsläppsminskningar än som har förlorats på grund av viruset, säger han enligt Forbes.

Han tillägger att han i uträkningen har tittat på hälsovinster och inte andra aspekter av den kinesiska nedstängningen.

PODD Corona – det kan vi lära från tidigare pandemier

I dagens avsnitt av Aftonbladet Daily blickar vi bakåt mot tidigare pandemier och frågar oss om de kan lära oss något om hur vi ska hantera coronaviruset. Gäst är Fredrik Elg.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen