Så stoppar Coop poäng-bedragarna

Publicerad 2018-10-06

Coops kunder rasar efter att deras bonuskonton tömts på hundratusentals poäng.

Nu har matjätten lyckats identifiera felet – och stängt av den aktuella funktionen.

”Coop beklagar det inträffade och tar det på stort allvar”, skriver Coops presschef Tobias Rydergren i ett mejl till Aftonbladet.

Aftonbladet har under lördagen rapporterat om hur bedrägerikuppen mot Coop växer.

Genom att kapa kontouppgifter har bedragarna tagit sig in på Coop-kunders konton och tömt dem på bonuspoäng.

Flera kunder har vittnat för Aftonbladet om att de blivit av med bonuspoäng värda tusentals kronor.

Funktion har missbrukats

Nu uppger Coop att man lyckats identifiera metoden som bedragarna använt sig av för att komma åt poängen.

”Vi har sett att en funktion vi hade i vår medlemstjänst  – att kunna skänka poäng till anhöriga och vänner – har missbrukats av bedragare som kommit åt medlemmars lösenord.”, uppger Tobias Rydergren i ett mejl.

Livsmedelsjätten har vidtagit åtgärder för att stoppa bedrägerivågen – och stänger av den missbrukade funktionen.

”Vi har nu stängt av den funktionen så att vi stoppar dessa bedragare. Vi kan inte se att det är Coops hemsida eller medlemsprogram som blivit hackade utan sannolikt har bedragarna kommit åt medlemmens lösenord på andra sidor som hackats och så har de chansat på att många använder samma lösenord på flera ställen”.

”Ska göra det vi kan”

Coop uppmanar de som drabbats att göra en polisanmälan samt höra av sig till företagets kundtjänst. Någon full ersättning utlovas dock inte.

”Vi ska göra det vi kan för att se till att medlemmen blir nöjd. Hanteringen kan dock ta en viss tid eftersom vi måste utreda vad som, hänt”, skriver Tobias Rydergren.

Följ ämnen i artikeln