De farliga vraken längs E4

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-02

Trafikforskarna anser att det inte är hastigheten på vägar som är det största dödshotet. Utan det plötsliga stoppet. Ändå är Sverige de farligt parkerade skrotbilarnas förlovade land.

I Vägverkets nollvision ingår det att rensa vägkanterna från farliga hinder. Stora stenar, träd och stolpar, djupa diken och stadiga betongfundament säkras på olika sätt.

Det som kan schaktas bort ska schaktas bort, annat hamnar bakom stål- eller vajerräcken.

Förlåtande sidoområde

Så är i alla fall tanken och en hel del görs också. Många av de stora trafikerade vägarna har fått förlåtande sidoområden som tillåter en förare att göra fel utan att dödas.

Men mitt i all denna nollvisionsyra står skrotbilar och lastbilssläp parkerade. Centimeter från trafiken som passerar i drygt 100 km/tim, illa markerade eller inte alls och värst av allt: Vecka efter vecka!

Längs tyska autobahn får en övergiven bil inte stå kvar många timmar innan den släpas bort. Knappt något annat land låter skrotet stå i dagar och veckor.

Problemet är att ingen vill betala. Bärgaren gör inte jobbet gratis och markägaren brukar inte vara intresserad av att betala för att bli av med bilen. Markägaren kan vara privat, kommunen eller ett företag som ett bensinbolag. I vägrenen har Vägverket ansvar.

I Södermanlands län stod faktiskt inte en enda skrotbil längs E4. Det beror på att Sörmlandspolisen bestämt sig för att ingen bil får stå mer än en dag längs E4, och absolut inte i mörker. Polisen har en kassa för bortforsling av skrotet.

I Stockholms län däremot vill ingen ta ansvaret. Där kan skrotbilar stå i veckor. De rensas på innehåll, oljor och batterisyra tillåts läcka ut på marken innan någon till slut släpar bort vraken.

Vad gör Vägverket?

Claes Tingvall, Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, kanske kunde göra något? Jag menar: Vad är det för idé att lägga miljarder på förlåtande vägkanter om det sen står livsfarliga stoppklossar där?

I samma veva kanske han kunde se till att bli av med alla lastbilar och lastbilssläp som står parkerade på busshållplatser och p-fickor längs

vägarna. Med sin vikt på över 20 ton är de värre mordvapen (det plötsliga stoppet) än en bil som kör några kilometer för fort på en säker motorväg.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln