Dansk nattklubb för snygga var bluff

Publicerad 2013-01-08

Satiriker bakom den falska nyheten

"Kom in gratis - bara du är snygg"

Med det budskapet gjorde nattklubben Eye Candy i Köpenhamn reklam för premiäröppningen på fredag.

Flera nordiska medier hakade på rapporteringen - men nu avslöjas att allt var en bluff.

En nattklubb - endast för snygga. Den danska nattklubbsägaren Morten Olsen fick stor uppmärksamhet i flera nordiska medier under måndagen med sitt nya nattklubbkoncept.

Enligt sydsvenskan.se skulle klubben ha fyra domare i dörren och för att komma in krävdes två godkända röster. "Snygga barn leka bäst", var klubbens slogan.

Informationen kom från ett pressmeddelande och även Aftonbladet rapporterade om den kontroversiella idén.

Diskutera mediernas källkritik

Men allt var en bluff. Under måndagskvällen framträdde Morten Olsen i dansk media under sitt riktiga namn Kristoffer Eriksen, skriver sydsvenskan.se. Han beskrivs som satiriker kopplad till reklambyrån Douglas Entertainment och berättar att bakgrunden till det falska pressmeddelandet var att lyfta en diskussion om mediernas källkritik. 

– Medierna kopierar pressmeddelanden fullständigt okritiskt, säger han till ekstrabladet.dk.

– Jag tycker att det är roligt hur medierna först lägger upp pressmeddelanden och gör research efteråt, säger han till tidningen.

Delad över 6000 gånger

Enligt Kristoffer Eriksen blev nyheten delad över 6000 gånger på Facebook och till ekstrabladet.se lovar Eriksen att danskarna kommer att få höra mer från Douglas Entertainmaint.

– Jag kan garantera att ni får mer satir, säger han.