Nytt zonsystem gynnar bilåkande

Publicerad 2020-01-07

Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Skånetrafikens nya biljettpriser drabbar resenärer som sällan åker kollektivt.

För dem kan det kosta mindre att ta bilen.

– Vi vill att så många som möjligt reser med kollektivtrafiken men på en del orter har det fått den effekten, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Tre veckor har gått sedan Jojokort Reskassa försvann. Sedan dess har det blivit betydligt dyrare för resenärer som sällan åker med Skånetrafiken. Den 15 december trädde den nya prishöjningen nämligen också i kraft.

Förutom en indexuppräkning började Skånetrafiken då med sitt nya zonsystem (se faktaruta). Det som tidigare var 202 zoner har nu blivit tre zoner. Prisjusteringen gynnade pendlare men långväga resenärer som inte åker regelbundet har fått se biljettpriserna gå upp ordentligt.

Det nya biljettsystemet har sin grund i det beslut som Region Skåne fattade 2017. För att förenkla resandet beslutade man att genomföra enhälliga biljettpriser, då det var stora skillnader mellan zonerna.

– I gamla Kristianstads län var zonerna betydligt större än i Malmöhus län. Man kunde alltså åka en längre sträcka för samma pris i Kristianstads län än i Malmöhus län. Med det nya systemet blir det istället att man betalar efter hur lång sträcka man åker, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

”Svårt att göra någonting”

När Ystads Allehanda i höstas räknade på prisskillnaden visade det sig att det efter prisökningen blivit 60 procent dyrare att åka mellan Simrishamn och Kristianstad. Än värre är det enligt Lokaltidningen mellan Hässleholm och Vinslöv, där priset gått upp med 89 procent.

Hos Region Skåne har man hela tiden varit medvetna om att en del orter drabbas hårt - medan det blivit billigare att åka på vissa sträckor.

I februari kommer en första utvärdering att göras av det nya biljettsystemet, men den som hoppas på förändringar tills dess hoppas med stor sannolikhet förgäves.

– Jag tror det är svårt att göra någonting. Det har tagit tre år att genomföra detta. Att då efter två månader säga att det inte blev bra är inte rimligt. Vi får pröva det här och göra ständiga utvärderingar. Den dagen vi gör en förändring får vi fundera på vilka andra som ska betala mer istället, säger Carina Zachau.

Lilla zonen större i öst

För att priserna inte skulle bli helt orimliga i exempelvis Hässleholm och Kristianstad är den lilla zonen där en mil större än i övriga Skåne. Det är just lösningar likt den som ordföranden menar är rimliga om specifika orter fått ett orimligt högt påslag.

– En av parametrarna när man tog beslutet vid förra mandatperioden var att det skulle vara kostnadsneutralt. Om vi öppnar upp, låt oss säga Rydebäck, och säger att det är fel och att de betalar orimligt mycket in till Helsingborg så måste vi också förändra principen. För då är det inte 8 kilometer som gäller längre.

Hon fortsätter:

– Den gången vi öppnar upp den möjligheten och säger att så ska det inte vara och ändrar någon kilometer vid någon ort är det inte kostnadsneutralt. Då blir det inte längre den lilla zonen, mellanzonen och stora zonen.

Billigare att ta bilen

Med prishöjningen har Region Skåne velat premiera pendlare och resenärer som ofta åker med Skånetrafiken, men effekten har blivit att det är billigare för en del att ta bilen istället för att åka kollektivt.

– Det finns orter där det till och med lönar sig att ta bilen istället för att resa kollektivt, framförallt om man reser till en plats där det finns gratis parkering. Vi vill att så många som möjligt reser med kollektivtrafiken men på en del orter har det fått den effekten.

Det kan ju knappast vara det långsiktiga målet?

– Nej, nej, så är det ju inte.

Resenärer som sällan reser med Skånetrafiken kan komma dock komma undan något billigare. Köper man flera biljetter får man en tillsammansrabatt på 25 procent och dygnsbiljetter ligger på en del sträckor på samma prisnivå som två enkelbiljetter.