Svensk broexpert: Vi har bättre koll

Publicerad 2018-08-15

Öresundsbron är en snedkabelbro, men av en annan typ än den som kollapsade i Italien.

Broraset i Genua i norra Italien igår hade troligen inte kunnat ske i Sverige, enligt Raid Karoumi, professor i bro- och stålbyggnad.

– Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror att vi har bättre koll på våra broar, säger han.

Även om Sverige också har snedkabelbroar som till exempel Tjörnbron, Uddevallabron och Öresundsbron så är ingen av dem av den unika typen som den kollapsade bron i Italien, enligt Raid Karoumi som är verksam vid Kungliga tekniska högskolan.

– Vi har inte just den här kombinationen av stålstagen, den nedbrutna betongen och långtidsdeformationerna, säger han.

Finns sensorer

Dessutom gör Trafikverket kontinuerliga inspektioner och hittar man sprickor eller deformationer, så försöker man genast åtgärda dem.

– Om man inte åtgärdar det så har man övervakningssystem med sensorer där man har sett problemen, säger Raid Karoumi.

Raid Karoumi.

Idag finns det sensorer på bland annat gamla Lidingöbron och Essingebron. Enligt Raid Karoumi är det ett problem att gamla svenska broar belastas mer idag än vad dimensionerades för när de byggdes. Trafiken har ökat, lastbilarna är tyngre, även axellaster på tåg väger mer och hastigheterna har ökat.

– Det är en utmaning eftersom det är ett åldrande brobestånd och Trafikverket har begränsade resurser och måste välja vilka broar de prioriterar.

– Men jag tror inte att vi behöver vara oroade. Trafikverket har bra koll idag, tillägger han.

Däremot säger Raid Karoumi att det är värre i Italien där de har för lite pengar till underhåll och där broarna generellt är äldre än i Sverige.

– Jag tror att kombinationen av, vad jag har förstått, en felkonstruerad bro, belastning under lång tid och dåligt underhåll är anledningen till raset. Men det återstår att se, säger han.

Följ ämnen i artikeln