Aftonbladet växer – nya rekordsiffror

Publicerad 2019-04-06

Rekord för Aftonbladet – igen!

Mer än var tredje svensk läser nu Aftonbladet i mobilen, visar den senaste mätningen från Orvesto.

I förra mätningen slog Aftonbladet rekord i bland annat den totala räckvidden. Vi når nästan en miljon fler än närmaste konkurrenten Expressen/GT/Kvällsposten.

Nya rekordsiffror! Vår senaste mätning visar att var tredje svensk läser Aftonbladet. Nu är vi nyfikna på varför du läser tidningen? Vad tycker du är det bästa med Aftonbladet? 

Denna chatt är stängd.

  • Eneida Berisha
    6 april 2019

    Hörni! Vilken livlig chatt! Så roligt och spännande att få höra vad ni tycker. Tillsammans får vi en ännu bättre tidning, på återseende! 

  • 6 april 2019

    Hej! Undrar om ni tvunget måste börja med att se 2 ggr spelreklam innan man kan börja läsa/ titta på något klipp fastän man betalar för + artiklar?

    DJ

    Hej DJ! Nej, man måste inte se reklam innan man kan se klipp fat man är plus-kund. Tv-klipp som är producerade för Plus har ingen reklam – däremot så har tv-klipp som tidigare varit olåsta men plussats i efterhand reklam. 

    Nicole Gustafsson
  • Nicole Gustafsson
    6 april 2019

    Hej Sara! Vad roligt att du kommer med idéer :) Och att du vill veta med om hur vår redaktion arbetar. Det blir vi glada över!

  • 6 april 2019

    Reportage från Aftonbladet Morgon och hur ni förbereder vore kul, kanske även skillnader mellan TV och tidningsredaktionens jobb

    Sara

    Nicole Gustafsson
  • 6 april 2019

    Paddan vandrar runt på jobbet varje fredag och då är det Aftonbladet och travet som gäller 🐴😃

    Nils

    Nicole Gustafsson

Den senaste Orvestoundersökningen visar att Aftonbladet slår rekord igen. 2 874 000 läser nu tidningen varje dag i mobilen, vilket är en ökning med 22 000 jämfört med senaste mätningen.

Även på veckobasis ökar Aftonbladet i mobilen mot sina konkurrenter.

”Journalistik som engagerar”

I förra mätningen skiljde det bara 147 000 läsare varje vecka – men nu har Aftonbladet dragit ifrån och i den nya mätningen når tidningen 383 000 fler varje vecka än närmaste konkurrenten.

– Siffrorna är ett kvitto på att vi gör journalistik som engagerar besökarna. Vi är så klart väldigt glada för varje person som väljer att besöka, och engagera sig i, Aftonbladet. Ett stort tack till er! säger Karin Schmidt Hellsing, redaktionschef på Aftonbladet.

Flera av Aftonbladets redaktioner når fler och fler läsare. Så många som läste Sportbladet i februari har det inte varit sedan fotbolls-VM förra året.

”Gapet ökade”

Nöjesbladet lästes av rekordmånga, det var en av de bästa månaderna någonsin för redaktionen.

– Nöjesbladet hade en stark start på 2019 med flera stora nyhetshändelser, till exempel Melodifestivalen där vi varit nyhetsledande med flera stora avslöjanden där läsarna visade sitt tydliga engagemang med betydligt mer läsning än tidigare år. Extra roligt är att gapet till Expressen nöje ökade under februari, säger Andreas Hansson, tf nöjeschef på Aftonbladet.

Flera av Aftonbladets läsare säger att de läser tidningen flera gånger i veckan. Framförallt när det händer något vänder man sig till Aftonbladet.

– Jag läser tidningen vid hetsiga händelser, om det är något som har hänt. Aftonbladet känns pålitligt och snabba. Man får bra information, säger Ethiopia Tamrat, 19 år.

En av fördelarna med att läsa i mobilen, enligt flera av dem som Aftonbladet talar med är användarvänligheten.

– Appen har en tilltalande design och är lätt att använda, säger Maria Eklund.