Singlarna är köpstarka och hetare än någonsin

Uppdaterad 2018-07-24 | Publicerad 2007-09-14

Operan har redan gjort succé med singelkvällar

Singelshopping, singelkryssning och nu – singelopera.

Singlar blir allt mer utpräglade som målgrupp.

Att vara singel är inte längre bara ett civilstånd.

Allt fler företag och eventmakare har fått upp ögonen för singlar som en attraktiv målgrupp.

Nästa fredag bjuder Kungliga Operan i Stockholm in till singelkväll, där 140 av platserna till Romeo & Julia har reserverats för singlar.

–?Intresset har varit fantastiskt stort. Det var slutsålt redan innan vi hann annonsera. För att vara trovärdiga tvingades vi sätta in två extra kvällar i november, men de är också snart utsålda, säger Michael Persson, marknads- och försäljningschef på Kungliga Operan.

En av Europas singeltätaste städer

Kvällen bjuder bland annat på singelmingel, en guidad tur i Operahuset och en föreläsning om dejting som leds av relationsexperten Eva Rusz.

– Stockholm är en av Europas singeltätaste städer, så det här är ett sätt att nå ut till en bred publik. Eftersom det är en grupp som vi tror trivs i och drivs av sociala sammanhang vill vi erbjuda dem att träffas i en trevlig och gästvänlig miljö som Kungliga Operan är.

Singelshopping

Enligt Jonas Arnberg, konsult och analytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI, satsar allt fler företag på att erbjuda upplevelser i samband med shopping och konsumtion, så kallad upplevelseshopping.

–?Att kunna erbjuda möjligheten att träffa en partner är ett av greppen. Det blir allt vanligare i storstäderna som har ett väldigt stort antal singelhushåll.

Han nämner före detta varuhuset Debenhams i Stockholm, som var först ut med att arrangera så kallad singelshopping, och Östersjörederierna som arrangerat singelkryssningar i många år som exempel.

–?Det är en köpstark målgrupp. Singlar ofta är hemma i stan på helgerna och lägger mer av sin konsumtion på restauranger, nöje och shopping.

Följ ämnen i artikeln