Läran om Kristi brud levde kvar

Carl Cato/TT

Marcus Alexandersson/TT

Publicerad 2019-05-15

Nu åtalas Åsa Waldau och två andra personer med koppling till den i dag upplösta Filadelfiaförsamlingen i Knutby. Arkivbild.

Åsa Waldau slutade som pastor i Knutby 2008. Men i församlingen fortsatte många se henne som Kristi brud och levde i tron om att den yttersta dagen var nära.

Nu åtalas tre tidigare medlemmar och vägen till upprättelse kan börja för dem som utsattes för fysiska och psykiska övergrepp.

Officiellt tog Filadelfiaförsamlingen i Knutby avstånd från läran om Kristi brud, en religiös föreställning om att Jesus ska återvända till jorden för att hämta en kvinna att gifta sig med i himlen. Men fram till 2018 då församlingen upplöstes levde läran kvar hos många av medlemmarna, säger Sanja Nilsson, forskarstuderande i religionsvetenskap och författare till en studie av barn som vuxit upp i Knutby.

Och Jesus himmelska brud var Åsa Waldau.

– Åsa Waldau har inte varit pastor sedan 2008, utan fungerat som en slags andlig inspiratör. Men hon har haft ett stort inflytande på församlingen ändå. Pastorerna och hon har styrt församlingen, säger Sanja Nilsson.

Nu åtalas Åsa Waldau, som numera har bytt efternamn, och ytterligare två personer som tillhörde församlingen för misshandel och sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Upprepade brott ska ha begåtts mot åtta personer under en längre tid. Waldau är misstänkt för misshandel, enligt åklagaren.

Ångest för unga

Läran om Kristi brud är också en föreställning om att den yttersta dagen är nära förestående. När Jesus kommer för att hämta sin brud måste hon vara ren och många församlingsmedlemmar såg som sin uppgift att fungera som en slags andlig mur åt Waldau.

– Då måste de också vara andligt rena och de måste vara beredda att ge upp allt för det. Bara de i församlingen som var rena skulle få följa med och gå på bröllop i himlen. De andra skulle bli kvar i ett slags helvete på jorden, säger Sanja Nilsson.

– Det blev en väldig stress och ångest för barn och ungdomar. Tänk att du kan vakna när som helst och så är alla borta och du är den enda som är kvar för Jesus har redan kommit och hämtat alla andra.

Slag och misshandel

Föreställningen om den yttersta dagen kunde ta väldigt konkreta uttryck i medlemmarnas vardag.

– Det kunde vara saker som att den där friggeboden som du bygger måste bli klar i övermorgon, för tänk om Jesus kommer, säger Sanja Nilsson.

Hon beskriver fysisk tuktan som ett redskap som kunde användas för att styra medlemmarnas beteenden mot en större andlig renhet.

– Många har varit både offer och förövare. Det fanns ett krav på att man skulle stå ut med saker och där kunde slag och misshandel ingå. Det fanns även krav på att man skulle tukta andra som ett bevis på sin renhet.

Den strängt religiösa miljön kan vara en förklaring till varför det dröjde ända till 2017 innan händelserna polisanmäldes.

– De som skulle reagera väntade nog ganska länge tills de sade något till polisen. Många av dem som var med i Knutbyförsamlingen var ju ungdomar som mer eller mindre hade tagit avstånd från släkt och vänner, säger Jan Nordling, tidigare journalist och författare till boken "Knutby – sanningen och nåden".

Sätt att läka

Han tror att den väntande rättegången kan få positiva konsekvenser för församlingens tidigare medlemmar.

– Det är väldigt bra att man gör en sådan här slutlig summering om man nu ska kalla det för det. För det innebär att man någonstans får ventilera alla de här anklagelserna som har funnits. Det tror jag är nyttigt för de inblandade, säger Jan Nordling.

Sanja Nilsson säger att för många tidigare församlingsmedlemmar kan åtalet innebära ett slags upprättelse, särskilt om det skulle leda till fällande domar.

– Det är oerhört jobbigt för dem att det rivs upp igen, men kanske kan det vara ett sätt att börja läka.

Följ ämnen i artikeln