Fritt fram för Ryssland att påverka svenska valet

I USA ledde de ryska trollannonserna till att Facebook-cheferna får svettas i kongressens vittnesbås.

Men om Ryssland vill göra exakt samma sak i det svenska valet nästa år är det i princip fritt fram.

Amerikanska myndigheter utreder just nu hur Ryssland försökte påverka valet 2016 till Trumps fördel, bland annat genom att köpa annonser på Facebook som man sedan riktade mot amerikanska väljare.

I USA är det olagligt för främmande makt att blanda sig i valet. Men i Sverige hade en liknande propaganda-kampanj knappast lett till någon utredning.

– Vill man som främmande makt påverka ett svenskt val finns stora möjligheter. Du kan köpa reklam, finansiera eller starta medier i ett öppet samhälle. Det är i grunden inte olagligt, sa Sebastian Bay på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap nyligen till Aftonbladet.

Den ryska taktiken gick ut på att elda på motsättningar i det amerikanska samhället för att så split i väljarkåren och minska förtroendet för det demokratiska systemet. Att försöka destabilisera andra länder med desinformation, är inte specifikt kopplade till val.

Målet är att på lång sikt försvaga styrelseskick och vinna propagandakriget på hemmaplan. Valen utgör en perfekt tidpunkt att öka insatserna, då samhällena man vill påverka är extra känsliga. Men själva valen är inte målet, valen används som verktyg för att uppnå ett långsiktigt målet.

Trumps egna kampanj ”Project Alamo” använde en inte helt olik taktik.

Uppmärksamheten kring det amerikanska valet lär inte direkt minska de svenska partiernas och deras allierades intresse för att använda Facebook som reklamplattform.

Socialdemokraterna rekryterar folk som ska ”ta fram insikter om målgrupper, segmentera dem och sedan säkerställa relevans i innehåll för att skapa maximalt engagemang”. Precis det som Trumps kampanj bemästrade långt bättre än Clinton.

De flesta partier använder målgruppsanpassad, riktad, marknadsföring.

Fake news-fabrikerna i Sverige går redan på högvarv. Alternativa nyhetssajter och Facebooksidor med okända avsändare når varje dag stor framgång med att pumpa ut vilseledande och direkt lögnaktiga påståenden om flyktingar och politiker.

Det är inte olagligt. Och så måste det vara.

”Vi kan och bör inte kartlägga vem som sprider vilka åsikter på internet, det skulle gå emot de värden vi vill försvara”, som Sebastian Bay på MSB uttrycker det.

Därmed inte sagt att samhället lägger sig platt för yttre påverkan.

Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) var nyligen i Silicon Valley och kom hem med ett löfte om att Facebook ska ”larma Sverige” om de märker att ryssarna försöker manipulera valet (exakt hur det ska gå till är mycket oklart).

Svenska medier har också gått samman för att utveckla en digital plattform som ska förebygga spridning av så kallade ”falska nyheter”.

I Tyskland fick inte dom ryssponsrade fejkade nyheterna inte så stort genomslag som befarat. Experter tror att det beror på att samhället tidigt pratade om riskerna. Budskapet var: Vi har beredskap, vi jobbar med det här.

Hur väl vi lyckas förhindra manipulation – både inhemsk och utländsk – av nästa val är därmed helt upp till oss själva.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram