Jimmie Åkesson bär Zlatan-tröja – i SD:s valfilm

Sverigedemokraternas kommunikationschef: ”Försöker visa på en bredd i Europa”

Uppdaterad 2019-06-05 | Publicerad 2019-05-12

Partiledaren har tidigare gjort uppmärksammade uttalanden kring Zlatans svenskhet.

Nu bär Jimmie Åkesson Zlatan-tröja i SD:s kampanjfilm.

– Det är säkerligen inte helt omedvetet, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

”Det är inte svårt att älska Europa. Men det är faktiskt riktigt svårt att älska EU”, säger Jimmie Åkesson i SD:s nästan sju minuter kampanjfilm inför EU-valet.

I filmen vistas partiledaren i europeiska miljöer som ett parisiskt fruktstånd, en brittisk pub och en svensk landsväg.

”Det är just våra olikheter, och utbytet oss emellan som gjort Europa till den framgångsrika världsdel som hon faktiskt är”, säger Jimmie Åkesson. Sedan övergår han till att prata om påtvingad likriktning, byråkrati, överstatlighet och annat som SD-ledaren ogillar.

”Vill knyta an till Zlatans värden”

I en tidig sekvens bär Jimmie Åkesson en Barcelona-matchtröja med Zlatan Ibrahimovic förnamn på ryggen.

– Det är säkerligen inte helt omedvetet. I det här fallet vill de nog tvätta bort en stämpel av att man på något sätt skulle vara ett främlingsfientligt parti. Jimmie Åkesson vill knyta an till de värden som Zlatan står för, hans starka varumärke helt enkelt, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Göteborg.

Jimmie Åkesson har tidigare satt frågetecken kring Zlatan Ibrahimovic svenskhet. Det kanske mest uppmärksammade tillfället var när Jimmie Åkesson i en intervju med Sydsvenskan i april 2007 sa att Zlatan spelar för Sverige, men att han inte vet om han är en ”legosoldat eller inte”. Fem år senare, i en intervju med SVT, sa Åkesson att man inte kan vara säker på att Zlatan Ibrahimovic betraktar sig som svensk.

– Bland Sverigedemokraternas väljare finns en hel del som har kommit till vårt land, som är invandrare, som känner en oro kring nytillkomna. Det är möjligt att det anspelas till det, säger Eva Ossiansson.

Uppmärksammades för Volvo-reklam

Zlatan står för envishet, hårt arbete och framgång, enligt varumärkesexperten.

– Han har också haft samarbeten där han knutit an till de svenska värdena, vilket är lite intressant i sig. Till exempel har företag som Volvo cars haft varumärkessamarbeten med Zlatan. Filmen där Zlatan sjöng ”jag vill leva jag vill dö i Sverige” fick ett väldigt stort genomslag, och då hände också något med vår bild av svenskhet, säger Eva Ossiansson.

När Jimmie Åkesson i filmen pratar om karaktärsdrag från olika europeiska länder tar han upp bland annat svenskt flit, franska känslor – och brittiskt mod. Och kännetecken som spanska solkustens calamares, finsk bastu och svenskt snus.

Syftet med filmen är att påvisa skillnaden mellan EU och Europa, säger SD:s kommunikationschef.

– Vi ser EU som ett överstatligt projekt som försöker släta ut skillnader mellan våra olika länder. Vi ser Europa som en väldigt framgångsrik kontinent, med en framgång som har byggt på att vi är olika nationer som har konkurrerat med varandra, utbytt saker och ibland kanske haft konflikter med varandra. Det är vår mångsidighet som gjort Europa bra, och EU försöker släta över den, säger Joakim Wallerstein, SD:s kommunikationschef.

”Fotbollsspelare är en del i det”

Att Jimmie Åkesson bär Zlatans tröja finns det däremot ingen särskild tanke med, enligt Wallerstein.

– Han (Jimmie Åkesson) gör ganska mycket olika saker i filmen. Vi försöker visa på en bredd i Europa, och där är ju fotbollsspelare en del i det.

Finns det någon poäng med att ni väljer just Zlatan?

– Nej. Han är med i en sekund av en ganska lång film, så nej, ingen särskild poäng med det. En svensk fotbollsspelare som är, eller var en del av Europa, nu tror jag inte att han spelar i något europeiskt fotbollslag längre, säger Joakim Wallerstein, kommunikationschef på SD.