Så spionerar dina konkurrenter på dig

Uppdaterad 2013-05-06 | Publicerad 2013-05-02

Enkelt att få koll – automatiskt och gratis

Vad sägs om ditt företag på nätet? Vad sägs om dina anställda? Vilka fiffigheter håller dina konkurrenter på med?

Så här får du koll – gratis!

Känslan i att befinna sig ett halvt steg efter sina konkurrenter har fått antalet företag som erbjuder bevakning av vad som skrivs och sägs på internet att fullständigt explodera senaste åren.

Kunderna är i stor utsträckning medelstora och stora företag i hårt konkurrensutsatta branscher.

Nervöst vill veta vad som sägs om dem på bloggar, i sociala medier och på traditionella sajter. De vill veta hur eventuella annonskampanjer tagits emot och de vill veta vad som sägs om konkurrenterna - och om de egna anställda. De vill veta allt.

Kostnaden för att bevaka en handfull konkurrensvärdefulla ord ligger på från någon 1000-lapp i månaden och uppåt.

För småföretagare finns det motsvarande tjänster – gratis. Här är fyra varianter:

Google Alerts

Du behöver ett konto hos Google för att kunna använda tjänsten. Det är gratis och snabbt fixat. Du ställer själv in vilka ord eller namn som du vill följa och meddelas via mail när Google hittar en träff.

Google Blogsearch

Googles sökmotor för bloggvärlden och har samma krav på ett gratiskonto hos Google Alerts. Träffar kan levereras i ett RSS-flöde.

Twingly Search

Twingly fungerar som Googles blogsearch. Hittas några av orden eller fraserna som du valt att bevaka meddelas du detta via mail eller i ett RSS-flöde.

Twingly Microblog Search

För den som vill fiska med finmaskigt nät har Twingly en funktion för att söka efter inlägg skrivna på mikrobloggar som Twitter, Jaiku och Bloggy.

Sökresultatet kommer i ett rss-flöde eller som mail om du har ett Twinglykonto.

Jan Huss

Följ ämnen i artikeln