Niondeklassare fast i Malaga på grund av strejken: ”Bara jobbigt”

Uppdaterad 2019-04-30 | Publicerad 2019-04-27

Tolv niondeklassare, lärare och anhöriga från Smedjebacken sitter fast i Malaga i Spanien – efter att flygbolagets SAS piloter gått ut i strejk.

– Det är bara jobbigt. Pengarna börjar ta slut. Vi vill hem, säger William Pahmirpour, 15.

100 000-tals resenärer påverkas av SAS-piloternas strejk. På lördagen ställde flygbolaget in ytterligare avgångar.

Några som drabbas av strejken är elever från Bergaskolan i Smedjebacken. Spanskklassen är just nu fast i Malaga i Spanien, efter att ha varit där på studieresa sedan i tisdags. De tolv eleverna, en lärare och två anhöriga skulle ha åkt hem på lördagskvällen, men flyget har ställts in.

Nu tvingas klassen stanna kvar och har fått sina biljetter ombokade tills på onsdag.

– Det är lite oroligt. Flera av eleverna reser utan sina föräldrar för första gången och vissa har inte pengar kvar, de måste låna av oss, säger Rebecca Boström, 25, syster till en av eleverna och med på resan.

”Irriterad och less”

Hon berättar att de fick höra om strejken i torsdags. På lördagen åkte läraren till flygplatsen för att prata med SAS-personalen och se vilka lösningar som fanns. Att boka nya biljetter skulle kosta för mycket.

Nu måste läraren och de anhöriga hitta ett nytt boende åt gruppen i ytterligare fyra dagar – och konsekvenserna börjar bli allt tydligare. På måndag hade skolan planerat in att eleverna skulle genomföra nationella prov-material i spanska, vilket klassen nu missar.

– Det krånglar till det för oss, det är mycket roddande fram och tillbaka. Man blir irriterad och less. Man vill ju bara att det ska funka, säger Rebecca Boström.

Hon är besviken över att inte få tillräckligt med information från SAS.

– Det känns som att man vet väldigt lite, det enda vi kan göra är att läsa oss till vad vi ska göra, vi kan inte ens ringa dem. De säger bara att vi ska åka till flygplatsen. Vi har inte fått mycket information.

Högt tryck på kundtjänsten

Niondeklassaren William Pahmirpour, 15, berättar att det är en uppgiven stämning i klassen.

– Vi sitter bara och väntar på att få komma hem. Pengarna börjar ta slut, det är bara jobbigt att vara kvar, säger han.

Enligt SAS är trycket på deras kundtjänst extremt högt.

– Det är omöjligt att bemanna upp kundtjänst för en sådan här situation med tusentals passagerare som blir drabbade av inställda flyg. Det finns inte en kundtjänst i världen som kan göra det. Det bästa är att man håller sig uppdaterad på vår hemsida och gör egna bokningar eller inväntar information från oss, sade SAS kommunikationschef Karin Nyman till Aftonbladet på fredagen.

Enligt SAS pågår det i nuläget inga förhandlingar mellan flygbolaget och piloternas fackförbund.

Aftonbladet har sökt SAS på lördagen utan resultat.