Valkompassen når ny milstolpe: Över en halv miljon unika besökare

Publicerad 2019-05-23

Över en halv miljon har redan gjort den.

Med tre dagar kvar till EU-valet är Aftonbladets valkompass en riktig succé.

– Vi är oerhört stolta och glada över att vår valkompass än en gång lockar så många människor, säger Victor Lindbom, Aftonbladets projektledare för EU-valet.

Är du osäker på hur du ska rösta?

Tvivlar du på att ditt parti verkligen matchar dina åsikter?

Då ska du ta hjälp av Aftonbladets valkompass.

Den visar vilket parti som bäst matchar dina åsikter samt var du står på skalan mellan höger/vänster och EU-skeptisk/EU-positiv.

Fyller ett stort behov

Valkompassen – som är framtagen i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet – är redan en succé. Hittills har över 550 000 unika besökare klickat sig in och svarat på frågorna. Antalet sidvisningar är 750 000.

– Det här visar att Aftonbladets valkompass verkligen fyller ett stort behov. Många väljare bestämmer sig sent vad de ska rösta på. Nu i valrörelsens slutspurt märker vi av ett extra hårt tryck, säger Victor Lindbom.

Och fortsätter:

– Ambitionen med Valkompassen är att göra valet lite enklare och hjälpa väljarna att få upp ögonen för skillnaderna mellan partierna. Det är väldigt roligt att den fått så här bra respons.

”Det är väldigt roligt att Valkompassen fått så här bra respons”, säger Victor Lindbom.

Gediget arbete bakom

Aftonbladets valkompass är inte enbart baserad på partiernas egna uppgifter om var de står i olika frågor.

– Partierna kan ha skäl att positionera sig strategiskt. Vi har granskat partimaterial, uttalanden och intervjuer med partiföreträdare och annat för att se om det finns belägg för partiernas ställningstagande. Det tycker jag är de stora fördelarna med vår valkompass, sa statsvetaren Johan Martinsson, föreståndare för SOM-institutet, till Aftonbladet tidigare i månaden.

Vill du ha ännu mer guidning inför valet? Titta på Aftonbladets debatt med samtliga toppkandidater.


LENA MELLINS EU-SKOLA: