Rickard Rydell: "Drivkraft är viktigare än talang"

Uppdaterad 2013-09-12 | Publicerad 2013-05-02

Rickard Rydell

Sedan 1989 har han varit en av Sveriges främsta inom motorsporten.

Men under hela sitt liv har Rickard Rydell haft ena benet i familjens blomsterföretag.

Mitt Företag ringer upp honom och pratar likheter mellan snabba bilar och tulpaner.

Rickard Rydell är en av Sveriges främsta racerförare. Han har mästerskapstitlar i BTCC, STCC och har vunnit GT1-klassen i klassiska Le Mans 2007.

Denna säsong blir det dock inga lopp för Rickard. Istället ska han ägna mer tid åt familjeföretaget Rydells. Blomsterverksamheten startade redan 1912, när Rickards farfars far sålde blommor på Kornhamnstorg i Stockholm. Sedan 50-talet har familjen också en egen tulpanodling i Vallentuna. Idag förser man runt 140 livsmedelsbutiker, främst i Mälardalen och Stockholmsområdet, med färska blommor varje dag. Företaget omsätter ungefär 200 miljoner varje år och odlar cirka 10 miljoner tulpaner varje år.

Rydells är ju ett familjeföretag. Hur länge har du haft planer på att så småningom ägna mer tid åt det?

– Sedan -89 har jag ägnat mig åt bilsport på heltid. Vissa år har jag haft fler tävlingar, andra år färre. Mellan 130-180 resdagar om året. Samtidigt har jag dock under alla år även varit inblandad i verksamheten på Rydells Blommor. Jag har suttit med i styrelsen och eftersom företaget drivs med bland andra min bror och min bästa kompis har jag alltid känt mig delaktig.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

– Jag arbetar ungefär halvtid med firman. Håller i fastighetsbiten och en del pappersarbete. Sen är jag med i diskussioner om vidareutveckling och annat. Det blir inga lopp för mig denna säsong, men jag har inte släppt motorsporten helt. Dels ska jag kommentera DTM i Viasat och vara med på F1-resor med Steve Perryman Sport travel. Till Monsa och Barcelona, till exempel.

Finns det några kunskaper från din tid med bilsporten, som du får användning av i familjeföretaget?

– Absolut. Det finns många likheter med ett företag och lagsport, som racing ändå är. I både ett företag och racing är det viktigt med drivkraft. Att vilja bli bättre och blicka framåt. Det är ofta viktigare än talang. Många talangfulla människor kommer ingenstans för att de saknar drivet. Ett team inom bilsporten kan bestå av 70–80 man för att driva 5 bilar. Precis som i ett företag, är det viktigt att få alla att känna sig som en viktig del av laget. Om den personen som ansvarar för lufttrycket i däcket slarvar, kan det ju innebära att bilen slutar 4:a istället för 1:a. Att få alla att sträva mot samma mål är lika viktigt för ett racing team som ett företag.

Tvärtom om då, vad tog med du dig från Rydells till bilsporten?

– Det finns många paralleller. Något jag insåg var att ett företag mår bra av att ha olika typer av människor. Kreatörer, organisatörer, administratörer och så vidare. Det är något ett lag också mår bra av.

Om det nu finns så många likheter, vilken är den största skillnaden?

– Jag tror det finns fler vinnarskallar inom idrott. Många av de som söker sig till exempelvis bilsporten har redan en brinnande passion för sporten. Så är det med alla sporter. Därför är det nog lättare att få dem att arbeta mot målet man vill uppnå.

Hur stort är ditt intresse för blommor?

– Jag skulle inte påstå att jag har gröna fingrar. Men tulpanerna är något som hängt med mig hela livet. Som 10-11 åring hände det att man plockade tulpaner i odlingen som extrajobb. Så en del kunskap har jag. Men expertisen överlåtar jag till andra.

Kasper Nowakowski

Följ ämnen i artikeln