Flixbus pudlar: Lovar full ersättning efter dramatiska bussresan

avOscar Schau

Flixbus-resenärerna från Karlskrona tvingades sitta i nästan 15 timmar utan vatten- eller matpaus efter en olycka. Nu lovar företaget kompensation.

– Det är tråkigt att passagerarna drabbats av detta, säger Jelena Jovanovic på Flixbus till Aftonbladet.

På söndagen kunde Aftonbladet berätta om bröderna Andreas och Marcus plågsamma bussresa med Flixbus från Karlskrona till Stockholm.

Efter att bussen frontalkrockat med en älg på motorvägen fick de vänta åtskilliga timmar på en ersättningsbuss, vars förare sedan vägrade ge de både hungriga och törstiga passagerarna en bensträckare.

Över 14 timmar senare så var de äntligen framme – åtta timmar försenade.

Företaget lovar plåster på såren

Efter den turbulenta resan reagerar Andreas och Marcus flera saker, att de tvingades vänta sju timmar på en ersättningsbuss samt att de inte fick tillräcklig information från Flixbus kring vad som hände.

Nu, timmar efter resan, har Flixbus svarat på kritiken. Företaget bekräftar händelseförloppet och beklagar det inträffade.

– Det är tråkigt att passagerarna drabbats av detta, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus till Aftonbladet.

Enligt Jelena Jovanovic så råder det brist på behöriga förare i hela landet, vilket gjorde att det tog lång tid att få fram en ersättningsbuss.

Varför föraren inte ville stanna så att passagerarna kunde köpa vatten och mat förklarar hon med att föraren bedömde att det inte fanns tid på grund av hans föreskrivna kör- och vilotider.

Händelsen ska nu utredas av Flixbus, som lovar full ersättning för de inblandade.

– Passagerarna kommer att bli fullt kompenserade för sina biljettkostnader. I veckan ska vi undersök om vi kan kompensera dem ytterligare, säger Jelena Jovanovic.

1 av 2 | Foto: PRIVAT
Andreas, 17, och Marcus, 16, resa med Flixbus blev en lång och utdragen historia.

Kommer välja annat bussföretag

När Andreas, en av de drabbade bröderna, nås av Flixbus besked så blir han glad, men berättar att han antagligen inte kommer åka med företaget igen.

– Det känns bra att de tar till sig av sina misstag, men jag kommer antagligen inte välja dem igen. Men det känns bättre nu när de i alla fall är villiga att hjälpa till, säger Andreas.

ARTIKELN HANDLAR OM

Flixbus

Bussar

Stockholm

Karlskrona

AB Voice