Varnar för mopedbilar – kan vara livsfarliga

Publicerad 2018-09-04

Mopedbilar blir allt mer populära.

Men ny statistik visar att de kan vara rena dödsfällor.

Försäkringsbolaget If varnar nu för den stora olycksrisken.

– Mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd, säger Johan Granholm på If.

Försäljningen av mopedbilar har ökat kraftigt de senaste åren, och i dag finns det omkring 10 000 på svenska gator.

Men den ökande populariteten leder också till allt fler olyckor – inte sällan av det allvarligare slaget. Det visar statistik som försäkringsbolaget If sammanställt.

Lättare än personbilar

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo, säger Johan Granholm, motorexpert på If, i ett pressmeddelande.

En vanlig personbil väger omkring 1 500 kilo som jämförelse, och har en starkare kaross än en mopedbil.

Det gör att en krock eller en avåkning med en mopedbil kan få katastrofala konsekvenser, enligt Johan Granholm.

– Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter.

Att sitta i någon form av kaross är visserligen säkrare än att sitta helt oskyddad på en vanlig moped. Men det kan samtidigt invagga föraren i en falsk säkerhet, säger Johan Granholm.

Han ser också risker med att mopedbilarna, som har en topphastighet på 45 km/h, får köras på vägar där hastighetsbegränsningen är 100 km/h.

”Fler farliga omkörningar”

– Det skapar frustrationer i trafiken och fler farliga omkörningar som leder till olyckor, säger han.

Johan Granholm uppmanar föräldrar att inte släppa iväg ungdomar med mopedbil förrän de är väl införstådda med gällande trafikregler och allmänt säkerhetstänk.

Han följer också utvecklingen i Finland, där det från och med nästa år kommer att bli tillåtet att hastighetsbegränsa ”riktiga” bilar, som ett alternativ för ungdomar till mopedbilar.

– Det ska bli väldigt intressant att följa hur det tas emot och framförallt hur mycket det kommer att förbättra säkerheten, säger Johan Granholm.

FAKTA: Skadestatistik för mopedbilar*

Skadade bilar:

  • 2016 = 60 vagnskador
  • 2017 = 110 vagnskador
  • 2018 (t.o.m. 31 juli) = 85 vagnskador

Personskador:

  • 2016 = 26
  • 2017 = 63
  • 2018 (t.o.m. 31 juli) = 60

*Uppgifter finns endast sedan 2016, tidigare låg mopedbil och EU-moped i samma fordonsklass i Ifs system.

Källa: If

ANNONS