Ny avhandling: ”Föräldrar – ett arbetsmiljöproblem för lärare”

Publicerad 2020-01-20

En ny avhandling från Malmö universitet visar hur föräldrar hänger ut lärare i facebookgrupper – och hur det påverkar elevers skolgång och betyg.

Nu ska malmöforskarna utveckla metoder för att förebygga digitala kränkningar i skolvärlden.

Sociala medier kan göra att maktdynamiken i skolan förändras. I grupper på Facebook diskuterar föräldrar skolan – och lärare. Ibland hängs lärare ut och informationen kan bli sökbar. Men vems är ansvaret?

– Föräldrar ingår inte i den egna organisationen och skolan har därför färre medel att stävja det här, säger forskaren Rebecka Cowen Forssell, i ett pressmeddelande.

För Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, är fenomenet med föräldrar som på olika sätt försöker påverka lärare, välkänt.

– Vi gjorde en undersökning för tre år sedan som visar att sju av tio lärare upplever att föräldrar försöker påverka undervisningen. Och att problemet ökat över tid.

Det skolan kan göra är att aktivt informera föräldrar om hur lärarnas uppdrag faktiskt ser ut – samt att stötta sin personal, menar Åsa Fahlén.

– I ett vidare perspektiv kan man se det här beteendet som ett samhällsfenomen, där människor börjat uttrycka sig tuffare och ofta ser själva som kunder med rätt att ställa krav, säger hon.

”Föräldrar har utvecklat ett kundbeteende”

Den nya avhandlingen från Malmö universitet visar att kränkningar är mer aggressiva och mer direkt uttryckta när kritikerna inte arbetar i samma organisation som den eller de som kritiseras.

Precis som Åsa Fahlén menar forskaren Rebecka Cowen Forssell att föräldrars relation till skolan har förändrats.

– Vi har formats in i ett kundbeteende, och i kundrelationer fostras vi att ställa krav. Det är inte fel att ställa krav, men problemet är när det går över gränsen och blir en negativ del av lärarnas arbetsmiljö, säger Rebecka Cowen Forsell.

Med projektet ”Digitala kränkningar och nätmobbning – en ny arbetsmiljörisk inom skolan” ska forskarna nu försöka uppnå en ökad förståelse för komplexiteten gällande digitala kränkningar och nätmobbning riktade mot lärare och skolledare. 

LÄS VIDARE