Postnord höjer paketpriserna i jul

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2018-08-21

Postnord höjer sina julpriser genom att införa ett ”kapacitetstillägg” mellan 15 november och 31 december, mitt under julruschen.

Anledningen är att företaget måste kompensera för de ökade kostnaderna kring högtiderna.

– I många andra branscher finns det prisskillnad mellan säsonger så det är inget konstigt, säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord.

Postnord inför ett så kallat kapacitetstillägg på fyra kronor per paket inför julhandeln när man använder sig av tjänsterna Collect, MyPack Home, Return Drop Off och Return Pickup, skriver E-handel.se.

Detta är första gången Postnord använder sig av tillägget och kommer gälla under perioden 15 november och 31 december.

Anledningen är att företaget måste kompensera för högre kostnader som exempelvis ökade transportkostnader under jul.

– Det är så att tillväxten på e-handeln fortsätter väldigt, väldigt starkt. Det är jätteglädjande men skapar samtidigt en utmaning både för transportföretag och för våra kunder under högsäsongen, säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord.

– Efterfrågan på transporter är väldigt hög på den svenska marknaden till följd av det här. Då ökar kostnaderna på att köpa in transporter. Detta märks tydligt under perioden Black friday till nyår. I många andra branscher finns det prisskillnad mellan säsonger så det är inget konstigt.

Emma Riblom understryker att kostnaderna bara gäller företagskunder.

– Det är sådana tjänster vi inte säljer till privatpersoner. Du kan mycket väl ta emot en sådan tjänst, men skickar du en chokladask till din mormor kommer du inte behöva betala extra.

Postnord höjer paketpriserna under julhandeln.

Följ ämnen i artikeln