Smygreklam en bra affär på Instagram

Publicerad 2013-06-26

Instagram.

Otillåten smygreklam har hittat fram till Instagram.

Med tillräckligt många följare kan du lockas med stora pengar för en annons i ditt bildflöde.

– Det kan handla om några tusen till flera tiotusentals kronor, säger internetforskaren Annakarin Nyberg.

Bildapplikationen Instagram har fram tills nyligen varit skonad från den typ av otillåten, dold marknadsföring som länge varit vanlig på många bloggar.

Men nu håller den på att ta sig in till bildflödet i våra telefoner.

På tisdagen framkom det att fotbollsspelaren och Let's Dancevinnaren Anton Hysén, 22, har KO-anmälts för dold parfymreklam på sitt Instagramkonto.

Han är inte ensam om att misstänkas för gömda budskap i sina bilder.

– Smygreklam förekommer i dag även på Instagram. Följer det samma utveckling som på bloggarna så kan man förvänta sig att reklamen på Instagram kommer att öka. Det kan vara allt från samarbeten med resebolag till en årsförbrukning av en produkt, säger internetforskaren och föreläsaren Annakarin Nyberg, som följt den kommersiella utvecklingen av bloggar sedan 2007.

”Tiotusentals kronor”

Med åren har bloggar blivit en billig plattform för företag att göra reklam på. Och när stora bloggare nu skaffat Instagramkonto har företagen hittat nya heta annonsplatser.

– Gör man reklam på en blogg eller ett Instagramkonto som har hundratusentals besök i månaden får man exponera sin vara eller tjänst i väldigt stor utsträckning. Jämfört med annonser i stora magasin är det helt andra summor.

En Instagramannons behöver inte kosta ett företag särskilt mycket, i bland så lite som ett varuprov. Men de allra största aktörerna kan håva in desto större belopp. 

– De har börjat inse värdet av sina läsarskaror och kräver därmed att de får betalt i kronor och ören. Det kan handla om allt från några tusen till flera tiotusentals kronor, säger Annakarin Nyberg.

Svårt att bevisa

Om Anton Hyséns anmälda bild var smygreklam eller inte, kommer att bli svårt för Konsumentverket att utreda.

Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverkets rättsenhet, säger att verket har stora utredningsproblem eftersom man har svårt att bevisa ett kommersiellt syfte.

– Dels måste vi ha bevissäkring och efter det kommer den stora frågan om det verkligen handlar om att man faktiskt velat sälja. Lyfter man glassen för att man tycker det är ett gott val eller för att man vill tjäna pengar, det är precis den gränsdragningen som är så svår, säger hon.

Även om det inte blir något fällande så kan det åtminstone verka avskräckande när en kändis som Anton Hysén anmäls för smygreklam, menar Annakarin Nyberg.

– Folk hajar till och blir rädda och börjar fundera på vad det egentligen är som gäller. Det är bra tycker jag, det rensar upp och gör att det blir rätt och mer trovärdigt.