Miljöpartiets löfte: Vi ska redovisa reklamen

Publicerad 2018-03-29

Efter valet i USA har Facebooks så kallade ”dark ads” – annonser som endast syns i utvalda mottagarens flöde – hamnat i blickfånget.

Nu lovar Miljöpartiet att redovisa vilka annonser partiet köper.

– Vi vill att väljarna ska vara trygga med att det inte finns några skumma metoder från partierna, säger språkröret Isabella Lövin.

Varje val i Europa det senaste året har i varierande grad präglats av debatten kring desinformation och dolda budskap. Bakgrunden är valet i USA, där Donald Trumps kampanj ”Project Alamo” och ryska trollfabriker använt sig av kontroversiella metoder i sociala medier för att påverka väljarkåren.

Experter har varnat för att något liknande ska hända i det svenska valet senare i år. Oron har eskalerat efter avslöjandena om skandalbolaget Cambridge Analytica.

Aftonbladet har tidigare visat hur svenska partier ägnar sig åt massiv datainsamling och kartläggning av väljarkåren. Informationen används bland annat till så kallade ”dark ads”, en typ av Facebook-annonser som i princip alla svenska partier köper. Gustav Martner, tidigare ordförande i reklambyråernas intresseorganisation, har därför krävt att partierna ska redovisa sin marknadsföring i sociala medier.

Det kommer nu Miljöpartiet att göra. Som första parti går man ut och säger att partiet ska publicera alla sociala medie-annonser de köper på en ”öppen, publik hemsida”.

– Vi ska redovisa vilka budskap vi använder. Tillsammans med våra etiska riktlinjer ska vi visa väljarna att vi är öppna med budskap och avsändare. Vi hoppas att andra partier ska följa efter, säger Isabella Lövin.

Ser du några liknelser mellan det som pågått i andra länder och hur det ser ut i Sverige idag?

– Jag kan inte bedöma det. Men jag är på allvar orolig för hur valet kan påverkas med den typen av metoder som använts inte minst i USA. Men det är bra att frågan kommit fram och Facebook reflekterar över sin roll.

”Dark ads” låter ondskefullt, men är egentligen helt vanliga Facebook-annonser som annonsören riktar mot utvalda målgrupper. Endast de som valts ut ser annonsen, vilket gör budskapen svåra för både myndigheter och medier att granska.

I teorin skulle ett parti kunna framföra olika åsikter om samma fråga till olika väljargrupper, utan att det märks. Det finns heller inget sätt att ta reda på vilka annonser ett parti eller en annan kund köpt (även om Facebook lovat att införa mer transparenta regler).

På dagen för den tredje presidentvalsdebatten mellan Trump och Clinton, till exempel, testade Trump-kampanjen 175 000 olika varianter på sina annonser.

– Det är inte fel att annonsera riktat men man måste vara tydlig med avsändaren och vilka budskap som används, säger Isabella Lövin.

Marie Grusell,  fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, välkomnar beskedet, men tror också att det har påverkats av Miljöpartiets nattsvarta opinionsläge.

– Det här är ett sätt att komma ut och få uppmärksamhet. Men de har allt att vinna på att vara först ut, det är något alla partier kommer ställa sig bakom, säger hon.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram