Metro sparkar alla journalister

Ägaren: ”Passar inte in”

Uppdaterad 2019-08-12 | Publicerad 2019-06-25

Metro gör sig av med samtliga journalister.

Det uppger tidningens ägare Christen Ager-Hanssen för Expressen.

– Journalister passar inte in i vår affärsplan, säger han.

Under den senaste tiden har gratistidningen Metros bemanning blivit mindre och mindre.

Snart kommer inga journalister finnas kvar.

Mitt under den pågående rekonstruktionen bekräftar ägaren Christen Ager-Hanssen att alla journalister ska bort.

– Journalister passar inte in i vår affärsplan. Det finns flera contentbyråer som producerar material som passar oss. Vi kommer att vara innehållsköpare, säger han till Expressen.

Oklar framtid för papperstidningen

Förändringen kommer inte dröja länge, berättar Ager-Hanssen också.

– Snart. Det kommer när det kommer. Vi kommunicerar inte det nu. Vår strategi är inte att driva verksamheten med anställda journalister. Vi kommer att bara ett modernt företag som köper in innehåll. De som har bäst innehåll på marknaden kommer vi att köpa ifrån. Så enkelt är det. Vår strategi är att vara bäst på innehållsköp. Köpa billigt och bra.

Papperstidningen, med en upplaga på 75 000, har just nu ett sommaruppehåll. Men det högst oklart om tidningen någonsin kommer ut igen då Metros mål, enligt Ager Hanssen, är att vara ”100 procent digitala”.

Tidigare anställd: ”Ohållbart”

I mars tidigare i år vaknade anställda upp på löningsdagen utan några pengar på kontot.
Det har, enligt Expressen, upprepats under tisdagen.

– All information vi anställda fick kom i huvudsak från andra medier, vilket gjorde läget ohållbart till slut. Vad jag har förstått är det samma sak den här gången, säger en tidigare anställd på tidningen.