Stort IT-haveri slog ut kortterminaler och trygghetslarm

Publicerad 2017-07-24

13 000 kortterminaler låg nere över hela Sverige under måndag eftermiddag och kväll. Samtidigt slutade trygghetslarm landet över att fungera.

Orsaken var ett haveri hos operatören Sierra Wireless Maingate.

– Det är extremt olyckligt, säger Gunnar Wennerstein, vd på Babs Paylink som gör kortterminaler.

Vid klockan 21 var problemen avhjälpta.

Problemen ska enligt Babs Paylink ha uppstått vid lunchtid på måndagen. Betalningar i hela Sverige påverkades – totalt 13 000 företag som använder deras kortterminaler.

– Vår leverantör fick en central driftstörning strax efter klockan 13 i dag. Vi har haft löpande kontakt med dem under dagen och de tror sig ha hittat felet, men vågar inte ge någon prognos, säger Gunnar Wennerstein, Babs Paylinks vd.

Störningarna drabbade tre av företagets terminalmodeller.

– Det är nästan alla typer av verksamheter. Många kunder över hela landet, säger Wennerstein.

Hemtjänsten fick arbeta manuellt

Vid samma tid lade trygghetslarm över hela landet av, rapporterar TT. I Östersund slutade 1 300 larm av märket Doro att fungera, enligt hemtjänsten.

– Vi har sagt till vår hemtjänst i Östersunds kommun att använda manuella rutiner och extra besök. Vi ringer nu varje halvtimma, sa Tommy Ceder, E-hälsosamordnare på Östersunds kommun, till TT medan störningarna fortfarande pågick.

Liknande strul rapporterades in från Nyköping och Karlshamn.

Strax efter klockan halv sju på kvällen fick Babs Paylink en uppdatering från Sierra Wireless Maingate – men i det läget fanns ingen prognos för när problemet skulle vara avhjälpt.

Vid klockan 21 meddelade Babs Paylink att störningarna åtgärdats.

Några transaktioner fungerade

Vissa betalningar kunde genomföras även utan att butikerna kunde koppla upp sina betalterminaler.

– I bästa fall kan man göra tio så kallade offline-transaktioner, till en viss nivå, beroende på vilket avtal man har med banken, säger Wennerstein.

Babs Paylink uppdaterar om läget på sin hemsida. Just nu är det långa telefonköer till företagets kundtjänst.

ANNONS