Nödlandade och krockade med bil

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-07

Oklart varför Den ensamme piloten tvingades landa mitt på en trafikerad väg, varför är ännu oklart.

Ett mindre flygplan tvingades nödlanda – mitt på E 45 i höjd med Nödinge, norr om Göteborg.

Planet krockade bland annat med en bil innan piloten lyckades ta sig ut ur vraket.

– Han hade änglavakt, säger Lars-Olof Jöckert vid Flygräddningen.

Klockan var strax före klockan 20 på torsdagskvällen när planet tvingades nödlanda på E 45 i höjd med Nödinge i Västra Götaland.

Planet, en Diamond DA-40 D, landade mitt på vägen i södergående riktning, körde in i tre lyktstolpar och kraschade sedan mot taket på en mötande personbil.

Mannen som körde bilen skadades lindrigt. I bilen fanns även en hund.

–  Bilföraren fördes till sjukhus i ambulanshelikopter, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Västra Götaland.

Piloten lyckades styra planet in på en avfart efter kraschen, berättar ett ögonvittne. Vägen stängdes tillfälligt av.

Piloten ville inte uppsöka sjukhus och var länge kvar på platsen för att delta i bärgningen.

Motorstopp

I kraschlandningen knäcktes planets landningsställ, ena vingen bröts av och även nosen skadades.

– Han hade verkligen änglavakt. Det kunde blivit väldigt allvarligt, säger Lars-Olof Jöckert, biträdande räddningsledare vid Flygräddningscentralen i Göteborg.

Piloten hade lyft från flygplatsen Säve och fick motorstopp i luften.

– Han skulle göra en lokal flygning och sedan landa igen. Och det här är en populär kärra som många flyger. Men det kunde gått riktigt illa och den här killen ska nog vara väldigt glad att det inte blev värre, säger Jöckert.

Samma plan i annan olycka

Samma flygplan var inblandad i en annan nödlandning i området i februari 2005.

Den gången var det två personer ombord, en flyglärare och en elev i 30-årsåldern.

De hade lyft från Säve och eleven satt vid spakarna, Man övade nödlandning och skulle förbereda landning när man fick motorproblem och övningen blev mer än realistisk.

Läraren valde att ta över spakarna och buklandade sedan på en snötäckt åker nära Bergums kyrka utanför Göteborg.

Olyckan utreddes av Statens haverikommission. Olycksorsaken den gången bedömdes vara att kopplingen slirat. Undersökningar av motorn visade bland annat på överhettning och slitage i delar av motorn.