Larmet: Din bil kan ha blivit sämre efter dieselskandalen

Publicerad 2017-03-29

Volkswagen har lovat att åtgärderna efter dieselgate-skandalen inte påverkar bilarnas prestanda. Men det stämmer inte, visar tester som Teknikens Värld genomfört.

228 000 bilar på de svenska vägarna kan ha drabbats av kraftigt försämrad körbarhet.

– Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt till tidningen.

”Min bil har blivit betydligt svagare”, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt till tidningen.

Det började med ett meddelande från USA:s miljömyndighet i september 2015. Där slogs fast att biljätten Volkswagen hade manipulerat mjukvara för att mörka hur mycket avgaser som motorerna släppte ut.

Under de kommande veckorna spred sig skandalen som kom att bli känd som dieselgate över världen.

”Blir som gamla bilar”

Volkswagen har tvingats återkalla och omprogrammera miljontals bilar. I Sverige rör det sig om 228 000 fordon. Företaget har slagit fast att proceduren inte påverkar prestandan. Men tester som tidningen Teknikens Värld har genomfört visar att kunderna i många fall får tillbaka sämre bilar från verkstaden.

– Efter uppgraderingen har du inte längre samma bil. Den har inte de egenskaper som den hade vid köpet. Moderna bilar är väldigt lättkörda, men de här försämringarna gör att bilarna blir tröga som om de vore tillverkade på 80-talet, säger Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin till Aftonbladet.

Innebär en säkerhetsrisk

Teknikens Värld har testat tio olika bilar från Volkswagen-koncernen. Tidningen konstaterar att såväl vridmomentet som motoreffekten försämrats efter omprogrammeringen. Skillnaderna kan vara så stora som tio procent. Vid sidan av detta visar testarna att de uppdaterade fordonen ofta drar mer bränsle.

– Det beror på att du i många fall måste gasa mer efter justeringen. Om du då inte är väldigt noga med hur du kör så ökar bränsleförbrukningen, säger Daniel Frodin.

Enligt honom kan trögheten göra körningen mer riskabel.

– När du kör om eller gör andra manövrar så kommer inte bilen vara lika rapp som du är van vid. Det märks särskilt om du kopplar på en husvagn eller ett släp. Du måste förändra ditt sätt att köra helt.

– Dessutom förlorar kunderna pengar på detta, eftersom andrahandsvärdet sänks. Folk vill inte köpa försämrade bilar.

Uppmaningen: Reklamera direkt

En av de drabbade Volkswagen-ägarna är Erik Lehfeldt, som kör en Passat.

– Jag är besviken på Volkswagen som först fuskar med avgasreningen och sedan ljuger för kunderna. De lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger han till Teknikens Värld.

Chefredaktören Daniel Frodin uppmanar drabbade bilägare att omedelbart reklamera servicen.

– Låt inte tiden gå utan lämna in en skriftlig reklamation direkt. Från Volkswagens sida anser jag att det rimliga är att de köper tillbaka bilen till ett vettigt pris, alternativt att du får ett bra erbjudande om du vill byta till en nyare bil.

Plus: Vilka rättigheter har jag som
VW-kund?