Ny mätning: Varannan svensk läser Aftonbladet varje dag

avEric Rosén

Aftonbladet når mer än halva svenska folket mellan 16 och 80 år. Varje dag.

Det visar nya siffror från mätinstitutet Orvesto.

– Att nå många med vår journalistik är viktigt, men än mer glädjande är att våra läsares dagliga engagemang och lojalitet ökar, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

När mätinstitutet Orvestos statistik för maj presenteras i dag står det klart att Aftonbladet har en unik ställning hos svenska folket. Den totala räckvidden är rekordnoteringen 3 947 000 läsare varje dag.

Det innebär att Aftonbladet varje dag når mer än varannan svensk i åldrarna 16 till 80 år. Enligt Stefan Svanfeldt, ansvarig för Orvestos digitala mätningar, handlar det i stor utsträckning om att läsarna går in på Aftonbladet ännu oftare än förr.

”Större engagemang”

– Den stora förändringen vi ser är att ni har en högre lojalitet, det är det som syns i siffrorna. Frekvensen har ökat, man går in hos er oftare. Det är ett större engagemang helt enkelt, och det är ju väldigt positivt för Aftonbladet, säger Stefan Svanfeldt till Aftonbladet.

1 av 2 | Foto: ANDREAS BARDELL
Aftonbladet befäster sin starka position. Nya siffror visar att varannan svensk nås av Aftonbladets journalistik.

I en jämförelse med konkurrenterna visar det sig tydligt att Aftonbladet befäster positionen som nummer ett. Om man räknar ihop Expressen, GT och Kvällsposten tillsammans har Aftonbladet ändå ett försprång på ungefär en miljon läsare varje dag.

– Aftonbladet är ett unikt exempel på en nyhetsleverantör som framgångsrikt har transformerats från en tryckt tidning till en digital publikation. Aftonbladet tillhör en exklusiv skara framgångsrika, populära medier som har en lojal och engagerad publik online, säger Grzegorz Piechota, medieforskare på International News Media Association (INMA).

Mobilen en stark trend

Den absolut mest lästa artikeln på Aftonbladet under maj månad handlade om “Telenorpappan” Michael Perlitz bortgång. Perlitz blev via de humoristiska och varma reklamfilmerna en omtyckt och folkkär person vars död väckte starka känslor och sympatier hos läsarna. Annars var det bland annat rapporteringen om Eurovision och EU-valet som engagerade Aftonbladet-läsarna mest i maj. Och just EU-valet menar Orvestos Stefan Svanfeldt har bidragit till ökad läsning hos många av de stora medierna.

Läsarna läser numera helst Aftonbladet i mobilen.

– Ja, det är en väldigt stark trend. När det gäller Aftonbladet är det något fler män som läser på desktop och på surfplattor. Medan det i mobilen är en jämnare fördelning mellan män och kvinnor, säger Stefan Svanfeldt.

”Snabbaste uppdateringen”

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson är nöjd och stolt över det nya läsarrekordet.

– Läsarna visar oss ett stort förtroende när de gång på gång väljer Aftonbladet för få den bästa och snabbaste uppdateringen. Det blir tydligt vid stora nyhetshändelser som vårens politiska dramatik, men också när svenska folket samlas runt något som Melodifestivalen eller fotbolls-VM. Då märks det vilken stark ställning Aftonbladet – och Sportbladet – har. Det syns också på antalet kommentarer i vår live-rapportering, läsarna blir oerhört engagerade.

Foto: LOTTE FERNVALL
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Under året har ett stort arbete gjorts för att bredda Aftonbladet.

– Ämnen som mat och dryck, resor, familjeliv och privatekonomi är i dag mer framträdande. Vi har hittat ett bättre sätt att lyfta fram våra skribenter och mer av den storartade journalistiken. Det ger ett bredare berättande, mer varierat temperament och lite mer glimt. Det är otroligt viktigt att vi som kvällstidning värnar den identiteten, då är vi som bäst, säger Lena K Samuelsson.

ARTIKELN HANDLAR OM