Nya bluffmejl från ”Länsförsäkringar”

Publicerad 2016-11-02

Det cirkulerar just nu nya bluffmejl som ser ut att komma från Länsförsäkringar.

Nu varnar företaget: Vi ber inte om bankontouppgifter i mejl.

– Var uppmärksam! Ser det ut att vara fel, då är det fel, säger Ola Kallemur på Länsförsäkringars pressjour.

Flera personer har kontaktats via mejl från en adress som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar.

I mejlet ber banken sina kunder att ”bekräfta sina bankkontodetaljer” genom att klicka på en länk som bifogats i meddelandet.

– Sådana här försök pågår hela tiden, att man försöker lura konto- eller bankuppgifter från kunder. Kom ihåg att vi aldrig kommer att fråga om det, säger Ola Kallemur på Länsförsäkringars pressjour.

”Mejlet är välskrivet”

”Länsförsäkringar, tekniska serviceavdelning håller på att utföra en planerad uppgradering av mjukvaran för att förbättra servicekvaliteten åt bankens kunder”, står det bland annat i mejlet.

Roland, 63, var en av dem som fick mejlet.

– Det är välskrivet, det är inga stavfel eller så och sedan är Länsförsäkringarnas logga i mejlet, säger han.

Vill varna andra

Men Roland är inte kund hos Länsförsäkringar och förstod att något inte stod rätt till.

Därför undersökte han mejlet lite noggrannare och såg att mejladressen inte var från banken, att det inte går att kopiera mejlet och att det innehöll flera konstiga länkar.

– Jag vill varna andra. Det finns många som inte har datorvana utan kanske klickar på länken, och då vet man ju inte vad som händer, säger han.

Nu uppmanar Länsförsäkringar sina kunder att vara uppmärksamma.

– Ser det konstigt ut med felstavningar och konstiga länkar så är det inte från oss. Ser det fel ut så är det fel, säger Ola Kallemur.

Följ ämnen i artikeln