Regeringen: Lärare ska bemöta radikaliserade elever

Publicerad 2017-12-20

Skolverket får på torsdagen i uppdrag av regeringen att utveckla ett bättre stöd till lärare, för att upptäcka och bemöta radikaliserade elever, skriver Kvällsposten.

Målet är att motverka antisemitism och rasism.

– Det här är något som efterfrågas av skolhuvdmännen, men det handlar inte om att lärare och skolan ska ta över socialtjänstens uppgifter, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) till Aftonbladet.

Gustav Fridolin, Miljöpartiet.

Regeringen planerar att stärka skolans antirasistiska uppdrag. Enligt Kvällsposten kommer regeringen under torsdagens sammanträde att ge Skolverket i uppdrag att utveckla stödet för lärare och skolor i arbetet att upptäcka elever som riskerar att radikaliseras.

Ministern menar att flera skolor har upplevt det jobbigt att ta itu med rasismen som finns mellan olika invandrargrupper. Skolverket får i sitt regleringsbrev uppdrag att ta fram stödmaterialet under nästa år. Det handlar dock inte om att lärarna och skolan ska ta över de uppgifter som socialtjänsten ansvarar över kring att upptäcka barn och unga som radikaliseras.

– Det kan handla om ganska grundläggande saker som att upptäcka, förstå olika symboler, hur olika fördomar uttrycks, att ha metoder för att bemöta hat och antisemitiska föreställningar. Till de djupare frågorna om hur man förstår rasismens rötter, säger Gustav Fridolin.